Oproti konkurenci, která byla z jedné strany reprezentována MS Excelem a z druhé strany velkými statistickými balíky typu IBM SPSS nebo Statistika, jsme chtěli nabídnout naprostoru jednoduchost,
až blbuvzdornost. Průvodce importem dat do programu, předchystané statistické testy a okomentované výsledky tabulek a grafů. Kromě základní statistiky jsme zapracovali testování hypotéz, korelaci, regresní analýzu a analýzu přežívání. Od začátku jsme počítali s tím, že program bude dostupný v lokálních jazycích a přizpůsobili tomu vývoj. Kromě programu JASP jsme v roce 2018 víceméně nenašli jiného konkurenta, který by něco podobného nabízel.
Mě se na projektu nejvíc líbilo naše globální cílení. Už jsem si představoval, jak platební brána cvaká a přijímá platby za semestrální nebo roční předplatné od studentů z USA, Německa nebo třeba z Maďarska.
Měli jsme za sebou konzultace s vyučujícími statistiky z různých českých vysokých škol, kteří byli k našemu projektu spíše neutrální než že by z něj jásali. Zjistili jsme, že hodně záleží na doporučení vyučujících, v jakém programu budou studenti statistické výpočty dělat. A konečně jsme šli se svou kůží na trh.
Na konci roku 2018 jsme hodili první verzi v češtině a angličtině na web a spustili drobnou kampaň na Facebooku zaměřenou na české studenty v Praze, Brně a Ostravě. Cílem bylo dosáhnout několika stažení verze zdarma a získat první zpětnou vazbu.
Výsledek kampaně byl mizerný. Jednotky stažení, jedna zpětná vazba. No hrůza. Ale nenechali jsme se vydeptat poměrně výrazným neúspěchem s tím, že se jedná "pouze o český trh". Naskytla se příležitost získat konzultace od německé digitální agentury blackbit. Stefano Viani s nám strávil několik dnů a následně nám jeho tým pomáhal s otestováním zájmu v Evropě. Zároveň jsme požádali o spolupráci profesionální statističku Anetu Mazouchovou, která nám pomáhala přizpůsobit EasyR požadavkům studentů. Aneta nám radila udělat z EasyR něco jako "superEasyR". Nástroj, který bude ještě jednodušší, než jsme zamýšleli. Cílit na studenty, kteří jsou téměř úplně bez znalosti statistiky a udělat jim základní vyhodnocení, které potřebují do diplomky. Ukázalo se, že takové super zjednodušení už bude velmi obtížné vyvinout. Jednak z vývojového hlediska. Ale zejména Liborovi se nelíbilo, že by až takový stupeň zjednodušení mohl mít vliv na kvalitu výsledků.
Mírně jsme také změnili úhel pohledu a začali uvažovat i o nabídce statistického zpracování pomocí EasyR jako službě. Bohužel jsme si také všimli nového projektu JAMOVI, který se za poslední rok své existence posouval mílovými kroky vpřed.
Už poměrně demotivovaní, po stovkách hodin strávených programováním, výzkumem trhu, tvorbou webu a s "cvakající" platební bránou v nedohlednu, jsme na podzim 2019 s blackbit odstartovali kampaň v Německu a Holandsku. Připraveno bylo A/B testování - studenti si mohli stáhnout EasyR nebo nahrát datový set v Excelu pro zpracování statistické analýzy. Měli jsme profesionálně nastavenou PPCčkovou a facebookovou kampaň spolu s jednoduchým, ale funkčním webem EasyR. A výsledek byl opět tristní. A znamenal konec projektu.
Zůstal nám poměrně robustní nástroj a spousta kódu, který se dá využít v jiných projektech zaměřených na zpracování a vizualizaci dat.
A taky zajímavé zkušenosti:
- I když je to těžké, tak "méně programování, více ověření zájmu" - i když jsem to při mých konzultacích začínajícím podnikatelům často opakoval, sám jsem tuto chybu udělal. Prostě zákaznické průzkumy jsou to první, co je nutné udělat. K výsledku průzkumu trhu být kritický, ale brát je v úvahu, abychom příště nevyvíjeli "mrtvého koně".
- Klást si realizovatelné cíle. Byli jsme tým dvou vývojářů a jednoho obchoďáka a chtěli jsme udělat globálně používanou aplikaci. JASP a JAMOVI nás převálcovali, protože měli k dispozici týmy programátorů. Víceméně nám mělo být jasné, že projekt s takovým rozsahem nemůžeme ve třech zvládnout.
- I když jsme byli jenom tři, tak se v určité fázi vývoje stalo, že jsme "nedělali všichni to stejné". Bylo to v okamžiku zjednodušování na "superEasyR", kdy já jsem tomu přizpůsoboval komunikaci, ale Libor se s takovým zjednodušením nesmířil a vyvíjel mírně něco jiného. To jsme tehdy po sobě i křičeli, a to není dobré.
- Nesednou si na prdel z konkurence. To, že existoval projekt JASP a pak nás dotáhl a předehnal projekt JAMOVI, nám úplně rozvrátilo morálku. V týmu nastalo přesvědčení, že pokud jsou k dispozici aplikace zdarma, že za tu naši nebude nikdo platit. Už se to teď nedozvíme, jestli by platil, ale konkurence nás rozložila.
Žádné komentáře:
Okomentovat