http://www.podnikanivolomouci.cz/up-business-camp
A kdo nám co řekl?
Lukáš Krčil & Martin Zdražil, Digital Brain - Definování
značek pro start-upy
Začali jsme, dělali jsme toto a toto
a povedlo se to. Přednáška plná inspirace a návodů, jak rozvíjet start-up.
Jan Mašek – Podnikání &
Inovace
Opět
velká dávka inspirace, doporučení pro stavbu týmů a připomenutí, že prosadit se
může trvat fakt
dlouho. A taky, že spolupracovat s korporací nemusí být špatné.
dlouho. A taky, že spolupracovat s korporací nemusí být špatné.
Jitka Zoderová -
Business Animals - Jak zhmotnit svůj nápad
Nemusíme
být úplně úspěšní, prostě se snažíme prosadit a nesedíme na Úřadu práce. Po
dvou projektech si brát na rozjezd třetího úvěr 40 000 Kč chce už jakousi
vnitřní sílu…
Ondřej Chybík – Jak jsme exportovali
Spíše
motivační přednáška o tom, co „kluci“ z Česka dokázali ve světě.
Daniel Franc – Teams . The Google Way - Vedení
startupového týmu
Tak tohle
byla informační nálož. Jak fungovat bez šéfa, dát si sám sobě cíle, vyhodnotit
je a domluvit se s kolegy a řídit sám sebe i ostatní.
Tomáš Bojko – Mám nápad a co teď?
Konkrétní
návody, jak si ověřit svůj nápad v praxi a pak ho uvést do života.
Naslouchání – tvoření – realizace.
Vlastimil Vodička – Co ten investor vlastně chce?
Investor
chce vydělat. A pokud vy chcete investora, musíte ho přesvědčit, že jste to
právě vy, na kom své peníze vydělá.
Tomáš Lukavec – Důležitost osobní značky
…
přednášku jsem prošvihl…
Martin Šíp – Bitcoin, P2P a decentralizace, úsvit nového
odvětví
Představil
měnu bitcoin a její výhody. Umíme na bitcoinu nějak vydělat? Jdeme do toho?
Ladislav Zibura – O neposlušnosti
Udělejte
všechno jinak a neřešte, co není potřeba. Byla to naprostá bomba.
Petr Krejčí – Hurá, mám kontakt, a co teď?
Když už
seženu kontakt na vytouženou osobu (v businessu J), tak se o něj musím nějakým způsobem starat. Dozvěděli jsme se jak.
Petr Ludwig – Značka Spokojenost (Spokojenost,
vyrovnanost a odolnost vůči negativním vlivům)
Jestli
jste spokojení nebo nespokojení záleží na vás. Překlopte svůj vysvětlovací
styl, veďte si flow lístek a prodlužte si život.
A kdo nám co řekl v nezkrácené podobě?
Značka jako USP – Lukáš Krčil & Martin Zdražil, Digital Brain
Definování značek pro start-upy
Začali jsme, dělali jsme toto a toto
a povedlo se to. Přednáška plná inspirace.
Digital Brain si nejdřív ověřili, zda mají klienty. Získali
za 200 dnů 20 klientů. Přesunuli se z coworkingového centra do vlastní
kanceláře, nastavili procesy a kompetence. Začali budovat první rituály a
definovali značku Digital Brain. Protože jim rostl počet zákazníků, rozdělili
značku na 2 části, aby ji mohli komunikovat dvěma hlavním zákaznickým skupinám
– pro velké a pro malé zákazníky. Digital Brain Family a Digital Brain Friends.
Nyní expandují, jsou v Praze a v Singapuru. Do týmu si postupně
nabírají seniorní lidi. Změnili se z digitální agentury na brand
experience agency.
Nyní jsou v páté fázi, stávají se „méně pankoví“.
Chtějí být podnikatelskou skupinou, co mění svět skrze značky, které staví a
buduje.
Business se mění, ale značka musí zůstat stejná. Značka vás
někdy zachrání, i když produkt nebude na 100% vyladěný, dá se za ní schovat.
Proto je nutné značku správně udělat. Značka = kultura. Kultura = životní styl.
Ve firmě máte nějaké hodnoty, hodnoty se
propisují do rituálů, které se ve firmě dělají a ty se přetavují na symboly.
Hodnoty Digital Brain – mají drzost a nabubřelost: chtěli
změnit svět, chtěli změnit marketing industry, chtěli vyhrávat a být
odborníkem, chtěli kreativně a analyticky přemýšlet a chtěli podíl zaměstnanců
na zisku.
Ritály Digital Brain – last Friday (vzájemně si předávají,
co se kdo naučil), pravidelné rodinné středeční večeře, Monday Status, velké
množství dovolené pro cestování. Mají i program pro stážisty, kteří se 6 hodin
učí a pak 1 hodinu učí lidi z firmy. Rituály si tvořte, co vychází
z vás.
Symboly Digital Brain – identita (kreativní a analytická
linka), zakladatelé, jak vypadá kancelář a rozdělení týmu (interní, externí,
jeho zaměření).
Jak tedy budovat značku?
Framework – education – hodně se vzdělávat a přemýšlet,
následně understanding – pochopit značku a nastavit své hodnoty, co chcete ve
značce mít, následně building značky – propisovat značku všude, kde to jde,
následné udržování značky.
Na začátku si udělat analýzu, vzít si svůj nápad, svůj
spirit a zeptat se hodně lidí, jak vás vidí, v čem jste výjimeční. Pak si
udělat společný workshop – projít misi, vizi, hodnoty, persony, USP,
touchpointy (jak prochází zákazník vaší firmou od prvního seznámení po
objednání až po servis). Všechny tyto informace je třeba vzít a sepsat je do
brand guide – pomůže to držet značku v určitých mantinelech.
Jak o značku pečovat, na co si dát pozor?
- CEO přestal být nositelem hodnot: CEO nesmí nikdy selhat a
musí jít příkladem, když např. CEO ztratí důvěru, má to neblahý vliv na značku
– jak u interních zaměstnanců (pokud zaměstnanci nevěří CEO, přestanou za vás
kopat), tak externí klienty.
- výstupy přestaly odpovídat spiritu – brali všechny zakázky
i ty, které si brát neměli, zákazníky, kteří neměli stejné hodnoty jako oni
- měli nejasné portfolio služeb – dělali toho moc, nebylo to
fokusované
- nabrali lidi, co neměli spirit – nabírejte lidi, kteří
budou jako vy, musí si sednout k ostatním zaměstnancům (zkusili do svého
mladého týmu vzít zkušeného seniorního kolegu, ale nefungovalo to)
Značka zásadně pomáhá
v rozhodování
- hodnota značky by se měla propisovat do všeho – produktů,
webu apod.
- nyní odmítají velké zakázky od firem, které by nefungovaly
s jejich hodnotami
3 věci na
zapamatování:
- pokud máte business plán, musíte mít brand guide (brand
guide i spíš důležitější) – jejich pojetí
brand guide mi připadá jako provozní manuál
- značka má symboly a hrdiny, pokud vy sami selžete, bude
návrat značky na výsluní těžký
- užijte si to, udělejte si z vaší značky svůj životní
styl – když se toto stane, vaše značka bude vaším USP (unigue selling
proposition).
Otázky:
Kombinace podnikání se životním stylem, jak se vám to daří?
- Podnikat v 25 letech je jednodušší, než dělat to
s rodinou. Ale pokud se z podnikání stane komunita a lidi
z rodiny za vámi budou do firmy chodit, bude to fungovat.
Zvažujete přesah do společenské odpovědnosti?
- Každá značka by měla mít efekt na více frontách. Jak pro
investora, podnikatele, zaměstnance, zákazníky i pro společnost. Firma občas
vtlačí CSR do svých produktů, mají kolem sebe i neziskovky, kterým pomáhají.
Jak provádí nábor zaměstnanců a
jak dokáží dosáhnout angažovanost.
- Ze začátku se všichni znali.
Nyní vybírají ze www.startupjobs.cz,
chodí hodně nabídek, pohovor dělají ve více lidech, aby zjistili, že do firmy
zapadnou. A dobře se ptát při pohovoru.
Jan Mašek – Podnikání & Inovace
Opět
velká dávka inspirace, doporučení pro stavbu týmů a připomenutí, že prosadit se
může trvat fakt dlouho. A taky, že spolupracovat s korporací nemusí být
špatné.
Málo lidí chce podnikat. Přitom
je skoro 25% nezaměstnanost lidí do 25 let.
Proč lidé podnikají? Lidé mají kontrolu nad svým časem a na tom,
co dělají. Nechtějí žít život někoho jiného.
Mladí lidé si myslí, že se do
něčeho zakousnou a do roka budou milionáři. To není pravda, vše je třeba
odmakat. A to trvá, někdy roky. A je třeba vydržet.
Start-up vs. korporace – dva
naprosto odlišné světy. Start-upy většinou fungují jako malé jednotky lidí,
kteří chtějí být rebelští. Ale v korporacích je neuvěřitelné množství
znalostí. A spojit to není špatné. V obou sférách je nejdůležitější tým
lidí. Primárně nevydělávat peníze, ale spíš měnit svět. Nechtějte mít
v týmu OSLY (sledující Ordinaci v růžové zahradě…), ale spíše OVCE
(stádní), SOVA (maká), a pozor na LIŠKY (už nic nedělá). Doporučuje přečíst
knihy Lean Canvas a knihu Human Centered Design (existuje i český překlad http://eknihy.knihovna.cz/static/files/hcd-design-zamereny-na-cloveka.pdf).
Vzdělávání vs. škola – OSLOVÉ a ti, kteří se chtějí vzdělávat. Důležitý je zájem, není důležité v čem
se vzdělávají. Nejlepší zdroje: coursera.org, MOOC.org, KhanAcademy.org
V týmu je důležitá pestrost:
Když jsi nejchytřejší v místnosti, jsi ve špatné místnosti. Inovace
pramení z diverzity. Multikulturální.
Outsourcing – příliš mnoho
zajíců, lovcova smrt – ve svém podnikání se zaměřit na podstatu, nechat si
pouze Core business (unique value proposition), vše ostatní dávat ven, ušetří
to spoustu peněz.
Myšlení Out-of-box – nebrat
NEKŇUBU, ZAHRADNÍCI jsou potřeba, ale nemůžeme od nich čekat dravost, na to
máme LOVCE. Ale nyní je největší zájem o typ LOVEC 2.0 – dívá se na business
jinak a přinese něco, co jste vůbec nečekali.
Sdílení věcí – nenechávám si věci
pro sebe a sdílím… - mohu mít 100% z ničeho nebo 30% z milionu. Toto
je bohužel hodně v české společnosti rozšířené. Všichni se bojí cokoliv
říct, aby jim to někdo neukradl. Ale to je blbost. Protože pouze nápad nestačí.
Nápady jsou fajn. Lze udělat spoustu workshopů a brainstormingů.. ale nápad je
10% úspěchu, 90% je exekuce (realizace). A na realizaci ve většině případů
nedochází.
Akce je důležitá!! – vysedávání
na meeetingu, neustálé plánování a vyplňováním tabulek věci moc neposune. Je
lepší udělat malou akci, na ní si vyzkoušet hypotézu. Nedělat věci od stolu
v kanceláři, být mezi zákazníky – out-of-the-building.
Neexistuje žádný work life
ballance – je důležité, jaké to mají srovnané v hlavě vy, vaše rodiny a
další. Pak se podle toho zařídit. Pan Bronnie Ware uvádí pět věcí, čeho nejvíce
lituje před smrtí: 1) žil jsem život někoho jiného, 2) moc jsem pracoval, 3) Nevyjadřoval
jsem svoje pocity, 4) Byl jsem málo s přáteli, 5) Nezamýšlel jsem se nad
tím, co mě činí šťastným. (Bronnie Ware – Čeho před smrtí nejvíce litujeme (The
Top 5 Regrets of The Dying)
Otázky:
Co dělá inovační leader ráno v kanceláři?
- Buď pracuje, nebo je s rodinou. Hodně si povídá
s lidmi. Je dobré si s lidmi povídat nezištně. Jenom lidi poznat, ne
jim hned něco prodávat. V kanceláři moc není.
Jitka Zoderová - Business Animals
Jak zhmotnit svůj nápad
Nemusíme
být úplně úspěšní, prostě se snažíme prosadit a nesedíme na Úřadu práce. Po
dvou projektech si brát na rozjezd třetího úvěr 40 000 Kč chce už jakousi
vnitřní sílu…
Začínala projektem snidanedopostele.cz, krabičkovou
dietou vitalbox.cz a nyní má projekt Business Animals. Přinesla 4 tipy.
Nemusíte mít vlastnosti,
můžete to být vy. Ne
každý má velké sebevědomí, vidět věci v číslech a další. Ale má schopnosti
– schopnost prodat, komunikovat nápad mezi lidi, vytvářet nápady atd. Je třeba
uvědomit si své přednosti a věnovat se hlavně jim. Věci, které neumíme, je
lepší předat jiným. Podnikatel nemusí mít všechny vlastnosti, ale musí si umět
věci zařídit.
Můžete začít bez peněz,
vždycky to nějak jde.
Napište si na papír ty nejnutnější věci, které je třeba zaplatit (web, suroviny,
…) a pak je vydělte dvěma. A bude to stačit.
Nečekejte na dokonalost,
začněte hned.
Ale potřebujete
neochvějnou víru ve svůj záměr. Umím si nápad představit, mám neochvějnou
vizi, umím nadchnout lidi kolem sebe a jste z toho nadšení.
Na první svůj projekt jí
stačily její peníze. Na druhý projekt si musela vzít úvěr 100 tis. Kč, banka jí
ho nechtěla dát, ale nakonec uspěla. Na třetí projekt si brala úvěr 40 tis.
Kč. I když je paní Zoderová mediálně
známá, asi zatím nebude patřit do kategorie úspěšných podnikatelek. Ale díky
svým čtyřem tipům se zcela jist vypracuje.
Otázky:
Dodržování hygienických podmínek u Snídaně do postele?
- Že jsou hygienické normy zjistila zhruba půl roku po
začátku podnikání. Když začínáte, tak než byste si všechno oběhali, jděte do
toho radši punkově.
Jak skončily jednotlivé projekty.
- Energie nápadu není nesmrtelná. Projekt Snídaně do
postele už funguje pouze útlumově. Už tomu nevěnuje pozornost. Poptávka je
malá. Vital Box krabičková dieta, projekt skončil, měla to napůl s bývalým
přítelem. Byla vyplacena a projekt se prodal.
Na čem vydělává Business Animals?
- Všechny její projekty byly inovativní a řešily nějaký
problém. O problému obchodování nikdo moc nepsal tímto fresh stylem. Byla to
nika na trhu a vznikla komunita. Vydělává na vyhledání obchodníků. Business
model je na základě členství firem na Business Animals.
Když někdo začíná podnikat a má produkt, jak najít
dobrého obchoďáka v Česku.
- Obchoďák musí rezonovat s tím, co prodává, musí
rezonovat chemie. Ale taky provize a peníze.. Je nutné mít kvalitní produkt,
vystupovat sebevědomě a mít dobře nastavený provizní systém. Nefunguje provizní
systém bez fixního platu. Musí být nastavena pravidla (kolik schůzek denně
apod.).
Jak propojuje business s podnikáním?
- Je to těžké. Obdivuje chlapa, který je se ženou, která
podniká. Muž musí být neuvěřitelně tolerantní. Nesmí mu vadit, když spolu
s vámi v posteli spí i notebook.
Ondřej Chybík – Jak jsme se exportovali
Spíše
motivační přednáška o tom, co kluci z Česka dokázali ve světě.
Jsou úspěšní architekti. Přestavil projekty přestaveb
slumů v Asii i Americe a další úspěšné projekty.
Kontakty sbírali na Erasmu, zjistili, že hranice nekončí
v Adamově v Brně, a nepřišlo jim divné žít v zahraničí. Direct
marketing v rámci architektury je trapný, vždy zákazník osloví je. Musí si
je najít. Do veřejných soutěží se hlásí sami. Vypadá to, že úspěch přišel k nim. Ale bude to tím, že mají
sakramentsky dobrý produkt.
Otázky:
Zabývají se etikou staveb?
- Ekologie je pouze jeden z aspektů udržitelnosti.
Ekonomická, sociální, environmentální udržitelnost jsou všechny důležité.
Funguje propojení škol a firem?
- Škola dala dobré technické vzdělávání a svobodu
vycestovat. Bylo možné díky programů navštívit nejlepší školy na světě (např.
ETH Curych). Ale jinak spolupráci nekomentoval.
Jak se dostali na EXPO?
- Byla vypsaná architektonická soutěž. Přihlásili se do
soutěže ve spolupráci s KOMA Modular a vyhráli.
Daniel Franc – Teams . The Google Way
Vedení startupového týmu
Jak
fungovat bez šéfa, dát si sám sobě cíle, vyhodnotit je a domluvit se
s kolegy a řídit sám sebe i ostatní.
Google týmy mají spoustu pravidel, které mají přínos i
pro startu-upisty.
1. Performance – you set and control
OKRs: Your goals are Yours
Velmi účinný způsob řízení výkonnosti OKR (objectives and
key results). Objective: V týmu si stanovujeme cíle – např. za kvartál
spustím newsletter, nebo vybuduji obchodní oddělení,.. Key results: newsletter byl odeslán na 300
adres, obchodní oddělení bude mít 2 lidi – konkrétní číselné metriky. Tedy
nedám si pouze úkol, ale i metriku, jak
ho změřit.
V Googlu si OKR stanovují zaměstnanci sami. Pak je
konzultují se šéfem. Na zaměstnanci je ale povinnost to číslo naměřit (jaký
bude důkaz, že splnil).
Po třech měsících se zaměstnanci sami vyhodnocují. A 100%
splnění není vždy vítězství. Škáluje se v procentech, na kolik se nám
povedlo. Pokud vždy dosáhnu 100% znamená to, že jsem si dal příliš nízký cíl.
Pokud třeba pouze 30%, tak to neberou jako chybu, ale hledají, jaké je
poučení. Buď to bude „masivní úspěch“
nebo „maximální poučení“. Za chyby se netrestá, ale píší se o nich zprávy, pro
poučení.
V Googlu manažer spíše slouží, než že by řídil. Nechává
to na lidech zdola. Ale aby toto fungovalo, je třeba mít v týmu lidi na určité
úrovni. Manažer zajišťuje rozpočet, prošlapává cestičku.
2. Teams – overrated, yet critical
V Googlu nemáme týmy, ale Flash mop – krátkodobé
týmy, které se sloučí na projekt a pak se rozejdou. V Googlu má povinnost
vést tým kdokoliv.
- pokud můžete dýchat, můžete i vést (v Googlu se
předpokládá, že pokud je nutno, musí být každý schopen vést nějaký tým, a to se
týká i stážistů).
- pokud umíš vést, nepotřebuješ formální autoritu – toto
by se mělo týkat všech firem nejen startupů, dokázat lidi vést díky neformální
autoritě, i bez nějaké pozice
- cíle všech lidí jsou v rámci Googlu jsou veřejné,
u všech vidím, co dříve dělali. Totéž se týká i aktivit. Každý zaměstnanec píše
na konci týdne report, co kdo dělal minulý týden. Zase to nedělají hlavně kvůli
svým šéfům, ale pro ostatní kolegy. Úžasná transparentnost a možnosti propojení
lidí mezi sebou.
3. Communication – don´t be a jerk
Jedna ze stinných stránek tohoto systému je to, že každý
komunikuje s každým. Někdy se říká, že přemíra komunikace škodí, ale horší
je komunikace žádná.
- don´t be a jerk (asshole) - vždy je třeba se dohodnout, i když je to
těžké
- API – assume positive intent – cokoliv druhá strana
řekne, tak předpokládejme, že to ten druhý člověk myslí dobře, že nás nechce
ponížit nebo potopit.
- Yes, and… - když mi někdo řekne, s čím
nesouhlasíme, tak nápad nesestřelíme (neřekneme NO), ale řekneme „yes, but..“ -
(„napadá mě toto a toto“). Ono je to stejné odmítnutí, ale v pozitivnějším
duchu. Např. „Váš nápad je zajímavý, ale co k tomu udělat ještě toto…“
4. Culture – more than in a yoghurt
Hledáme profíky, odvážné, na které se můžeme spolehnout a
lidi, co mají určité hodnoty.
U hledání lidí je důležité neudělat kompromis. Trvat na
svých klíčových požadavcích, protože jinak to nebude fungovat. Toto platí
nejvíce u týmových hodnot.
Ale doporučení je nenajímat lidi, kteří jsou stejní –
diverzita. Týmy, které jsou pestré, jsou výkonnější, mají víc pohledů na věc. (Tým z lidí z různých regionů jsem
si představil tak, že tam má lidi z Brna, Prahy, Ostravy… On říkal, že tam
má lidi z jižní Ameriky, Asie, Evropy…)
Hype Park is so 1800´s. Rebel in nemes. Doporučil knihu
od Laszlo Bock – Work Rulez! http://www.amazon.com/Laszlo-Bock/e/B00MRIKDZ0
All hands – ředitel se postaví před zaměsnance a
komunikuje. Např. se ukazují nové produkty, a také odpovídá na otázky
z pléna a z on-line dotazníku. Týden se mohou podávat dotazy a lidé o
nich hlasují a ty, co mají nejvíc hlasů, tak zodpovídají.
Otázky:
Jak motivovat zaměstnance, když nemáme finance na
odměňování jako má Google a ty lidi, kteří nevidí ve své práci onen „vyšší
princip“ – tedy ty ne úplně motivované (protože je ne vždycky jednoduché je
najít).
- Člověk musí vidět ve své práci smysl. Pokud zaměstnanec
smysl nemá, nepomůže nic. Takže je nutné, aby zaměstnanec smysl ve své práci
nalezl. Najít smysl a vášeň.
Tomáš Bojko – Mám nápad a co teď?
Konkrétní
návody, jak si ověřit svůj nápad v praxi a pak ho uvést do života.
Naslouchání – tvoření – realizace.
Mám skvělý nápad, ale potřebuje ten můj produkt nebo
službu někdo? Když neexistuje potřeba, tak je to obtížné.
Jak vzniká nový nápad? Vytvořím si seznam požadavků,
které vyřeší určitý problém. Vytvořím produkt a dám ho na trh. A nic. Už
neplatí, že „pokud to vytvořím, lidé přijdou“. Nyní je třeba zákazníka zapojit
do přípravy produktů a služeb. Pomůžou nám ho vytvořit.
Pokud to chcete rozjet nějaký projekt, udělejte si pro to
podmínky. Hodně se stává, že mám nápad, ale mám full job, rodinu… a není na to
čas. Vždy je nutné zázemí. Nejen u začínající firmy, ale i v rámci firmy,
kdy mi mou inovaci firma bude podporovat.
Řeším problém, zákazník mi pomáhá, na trhu validuji. Pak
je dobré škálovat projekt (produkt, službu) do více oblastí. Aby uspokojil
potřeby více zákaznických skupin.
Řešení musí být žádoucí
(lidé to chtějí, řeší to jejich potřeby), je proveditelné a životaschopné.
Fáze realizace projektu jsou Hear, Create, Deliver:
Listen and understand – feedback and collaboration – develop approach, create
objectives and channels – gather feedback – launch – learn – retarget – a znovu
od začátku.
Vždy řešíme reálnou potřebu. Přitom minimalizujeme
náklady. Komunikace se zákazníkem je zdroj inovací a udržitelných řešení.
Na začátku identifikujte problém – začněte otázkou na
chování, důvody, potřeby.
Naslouchání
- zachytit příběhy lidí, postřehy o realitě klientů, hlubší porozumění
potřebám, překážkám a omezením.
Tvoření – porozumění datům, rozpoznání
vzorců, definování příležitostí a návrhy řešení
Realizace – naplánování pilotních projektů,
testování, vytvořit model finanční udržitelnosti a budovat tým.
Doporučil knihy Eric Ries The Lean Startup a Running Lean
Jak testovat? Pozorování, Landing page, Prodej (zcela
nejlepší), Leták, Crowdfunding, Rozhovor
Příklad: rozesílat email, že zákazník ještě nevyužil
jejich služeb a požádat jej o zpětnou vazbu. Daleko lepší, než prodejní mail.
Váš způsob řešení není produkt, produktem je celkové
řešení, celý váš business plán www.leancanvas.cz
Možností podpory různých inkubátorů a jiných je dost.
Nejdůležitější je ale vlastní aktivita.
Vlastimil Vodička – Co ten investor vlastně chce?
Investor
chce vydělat. A pokud vy chcete investora, musíte ho přesvědčit, že jste to
právě vy, na kom své peníze vydělá.
Co je účelem investice? Riziko vs. očekávaná výnosnost.
Angel investor očekává návratnost aspoň 20-ti násobnou, ne 20%. Obecně si bere
5 – 25% podílu ve firmě. Pokud chce víc, tak pozor, nebude pak na ředění
investice v další investiční fázi.
Pro investora potřebujeme mít produkt, který se již dá
prodávat (ne tedy úplný produkt, ale s hlavními funkcemi a jakýmsi
designem). Kde jsou investoři? Na konferencích jich mluví spousta, není problém
je najít. Investoři nechtějí malé podnikání, chtějí ať to zkusíte a buď
porostete rychle nebo je to přestane zajímat.
V druhé fázi investování se může chtít 50 – 500 tis.
EUR, investor si bere 10 – 35% (podle poměru trh/potenciální příjmy). Zde již
je hotový výrobek a první zákazníci.
Venture kapitál financování series A a series B. 500 tis. – 3 mil. EUR – očekávají 10x růst
Jak se připravit na investora:
- odpovězte si, jakého investora hledáte (potřebujete
hlavně jeho peníze nebo jeho kontakty)?
- business plán vs. elevator pitch – prostě jenom nápad
nestačí.
- mějte kompletní tým – pokryté všechny pozice (technické
řešení, obchodních a propagace).
- testujte nápad – proof-of-concept – prodávejte i když
produkt nemáte, dobré pro otestování poptávky.
- živnost a malé podnikání vs. „Business“ – živnost
investora nezajímá.
Jaké jsou tři
nejdůležitější předpoklady projektu, aby se jím investor zabýval?
Nejdůležitější je skvělý tým schopný dodat produkt na trh. Na trhu existuje
opravdová díra (ověřená poptávka) a tým má dobrý produkt. Dobrý produkt nemá
cenu přeceňovat. Těch existuje mnoho, ale na trh se jich dostane málo.
Jednání s investorem
Get ready – do your homework
Investor se rozhoduje rychle. 95% z nich na základě
zaslaného Executive Summary. 10% zaslaných obchodních plánů je vybráno při
počátečním screeningu.
Investiční proces
1. kolo: executive summary, a pak když zaujmete, což bývá
tak 5%,
2. kolo: investiční memorandum (market opportunity,
product, sales/maketin strategy, team, operational plan, deal
description/strucure/details, atd. a finanční plán)
10 chyb firem hledajících investora:
- pošlou cold e-mail bez introduction – hromadný, mnoha
investorům – to je k ničemu
- úspěch = investice – ale penězi to teprve začíná,
získat peníze není žádný úspěch
- neví, co chtějí prodávat, za kolik a komu, myslí si, že
by mohli dělat všechno
- utrácí peníze za nepodstatné věci
- nabírají brzy lidi, zbytečně zvyšují osobní náklady
ještě předtím, než validují produktu na trhu
- shánějí investory místo zákazníků, hodně lidí spíš
objíždí soutěže, místo toho aby se snažili svůj business nastartovat
- vyvíjí produkt bez ověření zájmů
- obchodní kontakty budují náhodně, bez zaměření,
objíždějí všechny možné konference, všude mluví, a nic z toho
- oslovují investory příliš brzy
- nesoustředí se na investiční model
Otázky:
Kolik chodí do J&T Venture nápadů? Kdo to je?
- Elevator pitch (nadhoz pro investora) a business plánů
chodí kolem stovky ročně. Hodně je oslovují nezkušení lidé, kteří chtějí pouze
něco okopírovat. Spíše zkušenější lidé mají zajímavější nápady.
Jaké typy projektů jsou nejlepší?
- Je jedno, jaký je trend, hlavně když bude projekt
výdělečný.
Tomáš Lukavec – Důležitost osobní značky
Co vypovídá osobní erb o svém majiteli a jak ho vytvořit.
tuto
přednášku jsem nestihl
Martin Šíp – Bitcoin, P2P a decentralizace, úsvit nového odvětví
Představil
měnu bitcoin a její výhody. Umíme na bitcoinu nějak vydělat? Jdeme do toho?
Co je Bitcoin? Je to digitální měna, nezávislá,
neovlivnitelná. P2P síť s veřejnou účetní knihou blockchain. Jsou tam
nemožné podvody. Založená Satoshi Nakamoto v roce 2008.
Každé 4 roky se produkce bitcoinů snižuje a jejich
množství je konečné.
Cena bitcoinu je velmi volatilní, ale v průměru
lineárně roste.
Stačí si založit bitcoinovou peněženku (stáhnout software
a zaregistrovat). Transakce jsou rychlé a levné. Platby nejde vrátit ani
zakázat.
Bitcoiny se „těží“. Existují burzy, směnárny a online tržiště.
Objevují se první bankomaty.
Denně se odehrává zhruba 150 tis. transakcí. Transakce
jsou vidět, ale adresy nejdou přiřadit k jednotlivým lidem.
Existuje zhruba 50 různých software do mobilů. Problémem
je ale bezpečnost. Pokud kdokoliv ukradne váš privátní klíč, přicházíte o
všechny bitcoiny. Možným řešením je pořídit si nějaký „bitcoin trezor“ (první
harwarová peněženka na světě) nebo převést své bitcoiny k někomu, kdo
prohlásí, že je bezpečnější. Ale de-facto tímto opět o své bitcoiny přicházím.
Na coinmap.org je vidět mapa používání placení bitcoinem.
Existují i platební brány na bitcoiny. Obchodník přijme
platbu v bitcoinech, je přetransferovaná na běžnou měnu, kterou pak
obchodník dostane na účet.
Paralelní Polis, Paper Hub
Otázky:
Problém krádeží z „bitcoinových bank“
- Uživatelé se o své bitcoiny obávají, proto je dávají do
těchto bank. Kde ztrátou jednoho klíče dojde ke ztrátě všech tam uložených
bitcoinů.
Ladislav Zibura – O neposlušnosti
Udělejte
všechno jinak a neřešte, co není potřeba. Byla to naprostá bomba.
„Hlavně, ať se to neotočí proti tobě.“ říkávala matka
Ladislava Zibury. A neměla pravdu.
Zkušenost s pořádáním festivalu (dělali majáles
v Českých Budějovicích). Všechny festivaly mají headlinery, program,
pověst, média a reklamu. Zkusili svůj festival udělat jinak. Začali od konce.
Pověst mají takovou, že jsou nejhorší festival na světě. Založili propagaci na
tom, že mají hrozné obsazení. A že stejně bude zase pršet. Prostě dělali věci
úplně jinak. A uspěli.
Lidi si stanovují moc velké a daleké cíle. Je lepší si
stanovit malý nebo vůbec žádný cíl a pak překvapíme sami sebe. Neporovnávejme sebe sama s ostatními
lidmi. Pak budeme skoro jako oni, ale ne lepší. Lidé nemají nárok se
litovat. Nikoho to nezajímá. Je třeba být sám se sebou a řešit své problémy sám
bez ostatních. Okolí ke mně nemá povinnost vůbec žádnou. Koukejte kolem sebe.
Žijte v přítomnosti. Buďte šťastní tam, kde jste a radujte se
z dílčích věcí. Neodkládat své štěstí na budoucnost. Na peníze jde vyzrát
– buď jich budeme mít kolik, nebo že nebudeme mít žádné. Je dobré nedělat si
„názor na svět“, ale spíš na věci, které umíme změnit. Přestat se rozčilovat
nad věcmi, které nejde změnit. Práce je tak špatná věc, že nám musí platit,
abychom ji dělali J. Hledat motivaci
v sobě.
Čehokoliv jsem
v životě dosáhl jsem dosáhl tak, že jsem to dělal úplně jinak a jinak, než
mi říkali ostatní lidé.
Petr Krejčí – Hurá, mám kontakt, a co teď?
Když už
seženu kontakt na vytouženou osobu (v businessu J), tak se o něj musím nějakým způsobem starat. Dozvěděli jsme se jak.
Vždy je třeba mít připravený elevator pitch, kterým mám
šanci zaujmout. Krátkou schůzku nebo setkání je potřeba následně potvrdit
mailem (follow-up). Všeho moc škodí, takže své maily a jiná sdělení mít stručná.
Tipy ve světě networkingu:
Udělat si účet na LinkedIn. Při přidávání lidí (posílání
pozvánek ke spojení) nenechávat
přednastavený text, ale napsat cca 300 znaků svého osobního textu. Odlišit se,
připomenout se, napsat tam něco osobního. Potvrdit dovednosti svého kontaktu.
Po setkání napsat krátký follow-up e-mail – připomenout se, potvrdit, že mě
těšilo se seznámit a navrhnout druhý krok
- pokud ho chci vidět, tak např. společný oběd. Po domluvě na schůzku
e-mailem nebo telefonicky a to ještě potvrdit v SMS (potvrzuji a dávám kontakt
s uložení).
Kontakty je třeba udržovat. Zajímat se o své kontakty.
Pokud někomu můžu dát zajímavý tip, udělám to (tip na knížku, tip na zajímavou
konferenci apod.). Pokud vím, jaké mají mé kontakty koníčky, je dobré posílat
tipy i na to. Nebo najděte si něco svého, cokoliv jiného. Na druhou stranu, za
zajímavé tipy poděkujte.
Na Vánoce posílejte jednu krátkou osobní zprávu.
Neposílat hromadné blahopřání. A úplně nejlepší je telefonické blahopřání.
Prostě se snažte odlišit a být jiní než ostatní.
Člověk musí umět říct v krátkosti, co dělá tak, aby
druhou stranu rychle zaujal. Elevator pitch. Stejná věc se dá říct různě,
snažit se ji říct co nejzajímavěji a nejodlišněji.
Prodávejte, aniž byste říkali, že prodáváte.
„Prodávám hrozny.“ vs. „Díky hroznům z naší zahrádky
si krásně pochutinách na dopolední svačině.“.
4 tip:
- nebojte se oslovit a zaujměte
- naslouchejte, zajímejte se
- dělejte follow-up
-dávejte o sobě vědět, dávejte mu hodnotu
Každý si vytvořte vlastní elevator pitch: co děláte, pro
koho to děláte a jaký je přínos (hodnota)
Petr Ludwig – Značka Spokojenost (Spokojenost, vyrovnanost a odolnost vůči negativním vlivům)
Jestli
jste spokojení nebo nespokojení záleží na vás. Překlopte svůj vysvětlovací
styl, veďte si flow lístek a prodlužte si život.
Všichni lidé chtějí být spokojení. Ale lidé většinou
nevědí, co ke spokojenosti vede. Lidem nestačí ulevit od deprese, nebude
automaticky spokojený, může se cítit prázdně.
Štěstí vs. spokojenost
Štěstí je pomíjivé, krátkodobé a je hodně ovlivněno
geneticky. Ovlivnit se dá celková spokojenost. Spokojenost je o volbě (chcete
mít deprese nebo být spokojený?). 90% dlouhodobé spokojenosti není ovlivněno
vnějším světem, ale způsobem jakým mozek tento svět zpracovává (tedy není nutné
měnit manželku nebo práci, ale přístup k tomu).
Pouze 25% našeho pracovního úspěchu je předurčeno mírou
IQ, ale 75 % je ovlivněno úrovní optimismu.
Náš mozek v pozitivním nastavení pracuje výrazně
lépe. Jsme o 31% produktivnější, o 37 % lepší v prodeji, lékaři jsou o 19%
rychlejší a přesnější (choďte za doktory, kteří se usmívají).
Má smysl se o spokojenost snažit. Každý den si můžeme
vybrat, jakou optikou se můžeme na svět dívat. Existují lidé, kteří se budou i
na pozitivní věci dívat negativně. V současném světě máme vše, nemáme být
proč nespokojení. Proto hledáme, proč, být nespokojení.
Někteří lidé na velké trauma reagují posttraumatickým
růstem (jsou po zbytek života odolnější), někteří jsou v depresi do konce
života. Proč? Je to o volbě a přístupu toho člověka.
Spokojenost je volba
Pokud věříte, že to půjde, i když věříte, že to nepůjde,
v obou případech máte pravdu. Henry Ford – sebenaplňující se proroctví.
Kdo nic nechce změnit, nesnaží se a pak alibisticky řekne, že to říkal –
v psychologii se tomu říká vysvětlovací styl.
Pesimista reaguje na úspěch, že to byla náhoda a na
neúspěch, že je to vždycky. Optimista zcela opačně.
Vysvětlovací styl se učíme v rodinách. Zejména od
matek, protože je s ní nejvíc času. Pokud byla matka negativní, přenese to
na dítě.
Spokojenost se nachází v našich hlavách, pomocí
inner game se dá učit. Na negativní podnět reaguje negativní člověk
automaticky, negativní reakcí. Ale s pomocí inner game je třeba negativní
podnět překlopit na pozitivní (všechno zlé je k něčemu dobré). Můžeme
začít trénovat na drobnostech.
Spokojenost je návyk
Zasejte skutek a získáte návyk, zasejte návyk a získáte
povahu, zasejte povahu a získáte osud. William Makepeace Thackeray
Naučená bezmoc – pokud se stále o něco snažím a nejde to,
přestávám se o to pokoušet. Lze se jí odnaučit. Mnohdy jsou překážky, které nám
brání, pouze iluzorní. Každý den je dobré si připomenout 3 pozitivní věci (i
drobnosti, že třeba bylo pěkné počasí nebo aspoň něco, za co je vděčný). Toto
je třeba dělat minimálně po dobu 20 dnů a pak se pomalu mění vysvětlovací styl
z negativního na pozitivní. A celkově zhodnotit, jak byl člověk ten den
spokojený – na škále od 1 do 10. Spokojenost postupně roste.
Není nic krásnějšího, než si to připomínat a po měsíci si
to přečíst. Elektronická verze je na www.flow-list.cz
Flow lístek prodlužuje život. Zaznamenané osobní zážitky
jsou cenné, při jejich zapisování se člověk zastaví a ohlédne se. Život pak
lépe prožívá.
Spokojenost je o vás
Všichni rádi věříme tomu, že problém spočívá
v druhých lidech. Dává nám to pocit, že jednáme správně a nemusíme nic
měnit. John Whitmore
Otázky:
Neprodukuje pozitivní myšlení nedostatek empatie? Když
jsem nemocná, tak pozitivní odpověď „to dáš“ není vždy nejlepší, spíše
potřebuji politovat.
- Člověk by měl být upřímný vůči ostatním i sám k sobě.
Je lepší, když vás někdo nepohladí, ale narovinu řekne pravdu (to dáš), než
lidí, kteří na oko pohladí, ale za zády pomluví. Ne vždy je nutné, aby vás
člověk chlácholil, ale použit drsný postoj.
Žádné komentáře:
Okomentovat