neděle 11. listopadu 2018

Web Summit 2018 Lisabon na vlastní oči





Přiznám se, že „konferenci pro 70 000 lidí“ jsem si neuměl představit. Taková masa lidí se sjela do Lisabonu 5. až 8. listopadu 2018 na Web Summit, největší technologickou konferenci v Evropě. Ve skutečnosti je nejedná o konferenci, ale o veletrh začínajících firem a několik konferencí kolem. Akce se koná v pěti budovách. Hlavní stage je v Altice arena a jednotlivé konference, PITCHe startupů, jejich stánky a stánky dalších vystavovatel jsou v přilehlých čtyřech halách Feira Internacional de Lisboa.
Hlavním smyslem akce je dostat na jedno místo špičkové řečníky, investory, začínající i pokročilé start-upy, budoucí start-upy a další nadšence do technologií. Lidé se stále pohybují mezi přednáškami a stánky a snaží se najít pro sebe ty nejlepší informace, prezentace a kontakty.
Hodně pomáhá aplikace Web Summit v mobilním telefonu. Její použití jej povinné. Obsahuje vstupenku na akci, která se ukazuje při registraci přímo na telefonu. V aplikaci jde najít všechny účastníky konference, je tam podpora označování kontaktů a chatování. Super nástroj pro domluvení případné schůzky. Aplikace také obsahuje program přednášek všech konferencí Web Summitu v jednotlivých dnech, ze kterého si jde namíchat vlastní program (nebo jak přeložit My schedule?).

Web Summit začíná v pondělí v podvečer několika úvodními přednáškami. Hlavní dny jsou úterý až čtvrtek. Registraci bylo možné udělat již na letišti. Bylo třeba ukázat vstupenku v mobilu a pas. Vyfasoval jsem náramek na levou ruku (na pravou mi ho dát nechtěli) a visačku na krk. Tyto cennosti bylo nutné patřičně hlídat. V případě ztráty jedné z nich by se platilo 100 EUR za znovuvydání. Při ztrátě náramku i visačky má člověk smůlu a musel by si koupit vstupenku znovu (1500 EUR).
Já jsem trávil nejvíce času na konferencích Panda Conf a Startup University. Podívat jsem se byl i na několika přednáškách na Central Stage. Musím přiznat, že atmosféra v obrovské zaplněné hale byla vibrující.
Prezentující na jednotlivých konferencích byli často CEO významných technologických firem. Takže i když název přednášky lákal zajímavým názvem (třeba Jak získat, zvýšit počet zákazníků a udržet si je), přednáška se mnohdy hemžila obecně známými klišé („když děláte specifický produkt pro specifické publikum, zákazníci přijdou sami“), ale samozřejmě dobře prezentovanými. Nebylo to tak naštěstí vždy. Někteří spíkři měli svou prezentaci nabušenou konkrétními praktickými tipy. Třeba přednášky David Skok: 9 secrets for start-up success, Magda Seghete: Growing your customer base on a budget nebo David Nihill: Hacking public speaking byly excelentní jak výkonem spíkra, tak svým obsahem.
První den v každé hale, na celkem čtyřech stanovištích, probíhalo představování startupů. Každý dostal klasické 3 minuty na prezentaci a pak byla 7 minut diskuse se třemi porotci (investory). Druhý den bylo semifinále prezentací a ve čtvrtek okolo oběda se tři nejlepší prezentovali přímo na Central Stage. Vyhrála dvě témata související se samořiditelnými auty a systém na rozpoznávání fake news na internetu.
Mezi konferencemi se bylo možné volně pohybovat. Časový program začátků a konců prezentací byl víceméně dodržován. Když jeden řečník (už výše zmíněný David Skok) v časovém limitu se svou prezentací neskončil, nejdříve rozsvítili, po minutě mu vypnuli prezentaci a když stále pokračoval v mluvení, tak pustili znělku a vypnuli mu zvuk. A to se zrovna jednalo o pro mě asi nejzajímavější příspěvek. Určitě se na něj na https://www.facebook.com/WebSummitHQ/, kde jsou uloženy záznamy všech přednášek, ještě jednou podívám.
Konference probíhaly na okrajích jednotlivých hal. Uprostřed byla standardní výstavní plocha. Největší stánky měly Microsoft, Cisco, Booking.com, Amazon a jim podobné značky. Prezentovaly se i jednotlivé státy nebo inkubátory (mě nejvíce zaujal stánek podpory start-upů v Kazachstánu a Tatarstánu).
Ale tím nejdůležitějším byla prezentace jednotlivých start-upů. Firmy byly rozděleny do tří skupin podle zralosti. Alpha byli začínající, Beta ti už na trhu a Grow ty úspěšně rostoucí (třeba Sli.do). Stánky byly maličké. Řady stolků, na kterých se dal postavit počítač a nad stolem byl infopanel s názvem, logem, krátkým popisem a zaměřením. Kromě své zralosti byly start-upy seskupeny podle svého zaměření. Po dobu konference se start-upy u stánků střídaly – každý měl na svou prezentaci jenom jeden den. A to bylo fajn, protože každý den bylo možné objevovat někoho nového.
Co mě docela překvapilo z hlediska organizace celé akce byl catering a kapacita jednotlivých konferencí.
Catering nebyl žádný. Což u akce, kde základní vstupné je 1500 EUR, docela překvapí. Jediným občerstvením v ceně vstupenky byla káva (v každé hale cca 6 automatů) a aquamat na dopouštění vody do lahví (které si každý měl přinést). Mezi halami pak byly stánky prodejců s různým placeným občerstvením. Tento model spíš připomínal veletrh než konferenci. Ale jako na každém veletrhu, vždy se dal najít stánek, který to všechno zachránil. Já si oblíbil Spot-A-Home.com, kde byli stále k dispozici typické portugalské koláčky pasteis de nata. Středeční a čtvrteční den jsem začal právě zde 😊.
I když množství židliček na každé konferenci bylo obrovské, tak stejně u některých prezentací bylo narváno, lidé seděli v uličce na zemi a stáli v mnoha řadách za židlemi. Na zajímavou prezentaci tak bylo nutné přijít včas. Což byl trochu problém. Jak se tak lidé stále přesouvali, tvořily se různé fronty a zácpy a přejít z poslední haly 4 do Altice Areny na Central Stage mohlo zabrat i více jak 15 minut. A těch nachozených kilometrů, ale to se dá vnímat jako plus pro zdraví. Chtělo to mít pohodlné boty. Půl kilometru se ušlo jenom kvůli vstupu do areálu. Musel se celý obejít. Po cestě se minimálně 5x musel ukazovat náramek a visačka a vše bylo završeno nascanováním QR kódu z visačky a bezpečnostní kontrolou.
Doprava na Web Summit byla bez problémů. Pouze v úterý odpoledne jsme to odpoledne v metru trochu zacpali, ale jinak metro, autobusy a vlak pobrali v pohodě všechny návštěvníky.
Jak tedy celou akci hodnotit? Absolutně nadšení budou ti, kteří hltají slova ředitelů známých firem. Tématická různorodost konferencí uspokojí většinu účastníků. A atmosféra všudypřítomného úspěchu, vizí a motivace zaleze pod kůži každému (včetně mě). Ale pokud by chtěl někdo jet na Web Summit jenom kvůli přednáškám, za stejné peníze může raději navštívit konferencí několik a asi i přínosnějších.
Co je ale podle mého názoru na Web Summitu to nejcennější je ta byznysová, veletržní část. Prezentující start-upy mají jedinečnou příležitost prohodit větu s lídry ve svém oboru, pohybují se tam zákazníci, investoři, novináři. A díky nasazenému vstupnému většinou ti nejvyšší manažeři nebo přímo ředitelé firem. Aby se tento potenciál využil, je potřeba řádná příprava. Jak mi třeba řekl Tomáš Šalamon, CEO firmy Incomaker.com, strávil měsíc času posíláním pozvánek vybraným účastníkům (v rámci aplikace Web Summit). Jestli se vložené úsilí přetaví do zvýšení tržeb ukáže čas.
S aplikací se dalo pracovat i během konference. Bohužel často nefungovalo odesílání zpráv během dne. Mě se kvůli tomu nepodařilo sejít se zástupkyní podnikatelského inkubátoru z Kazachstánu.
Ať tak či tak, účastnit se největší technologické akce svého druhu v Evropě byl v každém případě zážitek.



Žádné komentáře: