Pátý ročník UP Business Campu dosáhl opět hvězdných kvalit. Klobouk dolů organizátorům z VTP UP. Atmosféra, kvalita řečníků i catering byl vynikající.
Jan Čížek – Přes překážky ke hvězdám
Život mu změnila nehoda na dálnici, kde si uvědomil, že
lidský život je to nejdůležitější. Jako
klaun se přihlásil na hematologickou jednotku ve FNOL, kde zjistil, že
většina věcí a nepříjemností v životě jsou malichernosti (chytí nás
revizor vs. malé dítě je s rakovinou v nemocnici 4 roky).
Hledání podnikatelského nápadu ho provázelo od mladých let.
Zkoušel chovat šneky, ti mu zdechly. Pak v Portu ve Španělsku objevil
hodiny udělané z vinylových desek. V tu dobu pracoval jako manažer
fitcentra. Zkusil si vyrobit první hodiny, dal je na FC a dostal dobré zpětné
ohlasy. Zkusil tedy vyrobit první kusy vinylových hodin. Po nocích se učil
pracovat s grafickým programem, hodiny
vyráběl v bytě, ze kterého se
stalo skladiště. Na vánočních trzích zkusil poprvé prodávat. Prodal prvních 100
kusů hodin. Lidé kupovali i po vánocích. Zlom v růstu firmy byla poptávka
po 1000 ks hodin od jednoho zákazníka. Zakázka se podařila, všichni byli
spokojení. Ale problém byl, že hodiny jsou sezónní záležitost – nejvíc se
kupují jako dárky na vánoce. A český trh je malý. Koupil dodávku a jel do
Anglie. Vypadal jako bezdomovec, když začal nabízet na dece na ulici své
vinylové hodiny. Při prodeji hodiny i vyráběl. Lidé viděli, že je to ruční a
reálná práce a hodiny kupovali.
V Česku je něco špatně. V cizině jsou lidé
vstřícnější. U nás jsou lidé takoví naštvaní. A bylo by dobré to tu změnit.
Teď se snaží dostat na mezinárodní trhy.
„Buďte takoví, jací jste, protože ostatní už jsou obsazení.“
– Oscar Wilde
Prvnímu řečníkovi se pokazilo auto na
dálnici, ale Honza Čížek jako improvizovaný první speaker byl okouzlující -
jeho přednáška o tom jak "přes překážky ke hvězdám" ve výrobě výrobků
ze starých vinylových hodin shrnula, že úspěch se nemusí měřit pouze hodnotou
peněz, ale i tím, zda si splnil svůj sen a žije život, jaký chce.
Jakub Tížek – James Grant: Můj nápad, můj milášek
Co je to podnikání? Je to svoboda, realizace svého snu,
realizace snů druhých – řešení potřeby a problémy druhých za peníze.
Co dělá podnikatel? Nejdřív podnikatel hledá problém.
Podnikatel si řekne: „Problém, to je super. A zaplatí mi za jeho řešení
někdo?“.
„Neexistují problémy, existují pouze příležitosti.“
Podnikatelský nápad je dobrý pouze v té situaci, kdy
řeší problém někoho a on je ochotný za jeho řešení zaplatit.
Motivace podnikatele? Není nic špatného přiznat, že podnikám
i kvůli penězům. Ale důležitá je i nezávislost či svoboda. Ale svoboda
v podnikání není úplně černobílá, mnohdy musí podnikatel dělat ve dne
v noci. Ale pokud ho to baví, je to v pořádku. Podniká kvůli tomu,
aby někomu pomáhal, touha měnit svět, dělat něco, co ho baví a pomáhat
ostatním. A „životní jistota“ – mít život pod kontrolou. Každý zaměstnanec může
být vyhozen z práce. Zaměstnanec to nemá pod kontrolou. Podnikatele nemůže
nikdo vyhodit, odpovídá sám za sebe. Pokud se podnikání opravdu nedaří, jako
poslední odchází majitel. Ale pořád má možnosti.
„Business na dvě věci“: v businessu musí být vždy dva
aspekty: musí mě to bavit a musí to vydělávat. Bez toho, aby podnikání bavilo a
byly z toho peníze, nejde podnikat dlouhodobě.
Jste to, v čem podnikáte. Měli byste vědět, jaké máte
základní životní hodnoty, za co vás lidé chválí, co vás baví. Jací vlastně
jste. Nejvíc ovlivní vaše podnikání samotná postava podnikatele.
Všechny firmy musí být založeny na řešení problémů. Když u
máme business nápad, je třeba s ním pracovat. Je třeba o něm začít mluvit.
Získat zpětnou vazbu – dobrou i špatnou. Prezentovat nápad je třeba krátce.
Nejlepší je použít elevater pitch – ve 30 až 60 sekundách svůj nápad přestavit.
Mluvit o svém nápadu není úplně dobré mezi přáteli, zpětná vazba nemusí být
skutečná. Nejlepší je ptát se cizích lidí, skutečných zákazníků. Taky je dobré
mluvit s poradci. Což může být zkušený podnikatel z oboru nebo taky
se zkušenými zaměstnanci z oboru.
Kdy začít mluvit o svém nápadu? Hodně podnikatelů se o své
nápady bojí. Ale mnohdy nezáleží na nápadu, ale na jeho provedení. Úplná kopie
nápadu většinou možná není. Ale častá chyba je pracovat na nápadu
v utajení a pak zjistí, že to nikdo nechce. Konkurence, pokud máte dobrý
produkt, se stejně dříve nebo později objeví a začne vás kopírovat. O nápadu je
dobré mluvit co nejdřív.
Vždy začít s minimálním produktem (minimum viable
product). Minimální hodnotu pro zákazníka stále ověřovat testováním a průzkumy.
Není jednoduché, poslouchat kritiku svého „miláška“, ale vydržte to. Jestli
budete v životě úspěšní, neovlivníte to vy, ale vaše okolí. Je na vás, kým
se obklopíte. Naučíte se tak dělat business, získáte názory jiných lidí,
vybuduje se vztahy s odborníky. Při networkingu není žádné riziko, prostě
chodíte a povídáte si.
Jak jste našli dost času na rozjetí businessu? Čas nebudete
mít nikdy. Dobré je začít už na studiu. Tam je relativně času nejvíc a taky je
člověk ještě dostatečně naivní, aby se do něčeho pustil.
Podnikat sám nebo s kamarády? Podnikal s kamarády
a nelituje toho. Pomáhali si navzájem. Parťák musí doplňovat v odbornosti,
vychytávat tvoje slabé stránky a musí to být nejlepší kámoš.
Jakub Tížek - Business na 2 věci: v business nápadu
musí být vždy dva aspekty: musí mě to bavit a musí to vydělávat. Bez toho, aby
podnikání bavilo a byly z toho peníze, nejde podnikat dlouhodobě.
V začátcích podnikání co nejdřív o svém nápadu mluvit a získávat zpětnou
vazbu. Nepracovat na svém „miláškovi“ v utajení na přípravě něčeho, co pak
nikdo nebude chtít. Nedělejte to, co chcete vy, ale to, co chtějí vaši klienti.
Jan Vlachynský, Bar, který neexistuje: Nejlepší business je ten, o kterém nic nevíte
Je dobré dělat business s někým. Některé momenty jsou
tak těžké, že je samotný člověk nezvládne.
Kdyby věděli, jak se věci dělají, nenapadne je dělat věci po
svém. Na příkladu „turbo moštu“ – alkoholického moštu prodávaného na vánočních
trzích. Nabízeli alkoholický mošt za téměř dvojnásobnou cenu, než bylo na
vánočních trzích běžné. Dělali ho ale poctivě, ne z prášku. A lidé to
kupovali. Produkt připravili bez znalosti standardů a cen konkurenčních punčů.
Než otevřeli svůj bar, projeli spoustu dobrých barů
v Americe. Jak vypadá menu, jak vypadá výzdoba, jak se jaký bar jmenuje.
Porovnali, jestli je něco takového v Brně, a zjistili, že takový bar není.
Na bar se dívali pouze pohledem hosta. Provozovat ho neuměli.
Se sociálními sítěmi je to jednodušší. Stačí se podívat na Instagram
a Facebook a nápady se přímo nabízí. Nápadů je dost.
Bar, který neexistuje si kompletně zrekonstruovali. Ale jak
lidi vybrat, než podnik vlastně vznikne? Dělali velmi důkladné assessment
centrum. Byli hodně nakloněni tomu, nebrat lidi, kteří mají v gastro oboru
zkušenosti, protože měli za to, že všechno v zaběhnutém gastru je špatné.
Tak je zkusili učit, ale vlastně nevěděli, co všechno je učit, protože
s provozem baru neměli zkušenosti.
Na svém blogu napsal hodně provokativní článek o tom, že
lidi na baru by neměl platit on, ale měli by je platit zákazníci ze svých
zpropitných. Mělo to velký ohlas a pozitivní vliv na propagaci.
Cestování a psychedelie byly hlavní motivy, proč rozjel
Super Panda Circus. Už nemohli jezdit po světě, tak si zajímavé zážitky udělali
doma. Nenápadný podnik s neoznačeným vchodem. Projekt byl ale první rok ve
ztrátě. Příčinou byl systém rezervací, kdy k dispozici je jenom asi 30
míst a dělali na ně reservé. Často bylo plno, ale jenom po dobu třeba 2 hodin
denně, ale rozkřiklo se, že Panda je stále plný a nemá cenu tam chodit. Tak
rezervace zrušili a nyní mají plno.
Co se nepovedlo
Fail 1: Nepiju břečky – web na sdílení špatných zkušeností. Měl být financován z reklamy, ale nezískali platící zákazníky. Proto web začali používat jako vlastní promo, kam umisťují vlastní obsah.
Fail 1: Nepiju břečky – web na sdílení špatných zkušeností. Měl být financován z reklamy, ale nezískali platící zákazníky. Proto web začali používat jako vlastní promo, kam umisťují vlastní obsah.
Fail2: Prodej turmoboštu v létě na stánku na brněnské
přehradě. Letní turbomošt nefungoval. Nedali to toho „srdce“, dělali to kvůli
penězům a vůbec to nefungovalo.
Fail3: Prodej turbomoštu v lahvích – nenašli, kdo by to
vyráběl, nenašli, co by chutnalo lidem, nedá se vyrábět alkohol bez placení
kaucí. Projekt se nerozjel. Ale díky tomu přišli na to, že by mohli udělat
vlastní limonádu a vznikla „zázračná limonáda“.
Dlouhou dobu rostli lineárně a měli hierarchickou strukturu.
Ale přestalo to fungovat. Nikdo není tak dobrý, aby všechno věděl a správně se
rozhodl. A když je toho víc, tak to nejde stíhat. A taky to člověka mění (stává
se kreténem). Začali tak dávat více prostoru lidem kolem sebe. Teď se snaží
přejít na exponenciální růst a decentralizace. Rádi by si otevřeli bar i
v zahraničí. Má to výhodu, že mu neodchází lidé. Jeho zaměstnanci jsou
standardní mileniálové, kteří každý půl rok chtějí dělat nové věci. On jim to
umožní, mohou pracovat v jiném podniku.
Chtěli otevřít nonstop, který funguje 24 hodin denně.
Standardní nonstop funguje pár hodin po půlnoci a pak už ne. Proto otevřeli
4pokoje, což má upozornit na to, že se využití přes den postupně mění – bar,
koktejlový bar, meníčka, v noci standardní nonstop, 9 různých menu,
proměnlivé ceny (nejdražší produkt je, když ho chce nejvíce lidí nebo když ho
lidé chtějí nestandardně, cena snídaně je třeba nejdražší ve 3 hodiny ráno,
protože není obvyklé v tuto hodinu snídat). Všechno v baru 4pokoje je
na míru, to všechno zdražilo a prodloužilo.
Nyní pracuje na dalším produktu – Whiskey Bar, který
neexistuje, který chce otevřít v lednu 2018. Přebírají stávající bar a za
1 milion ho rekonstruují. Dalším projektem, který chystají je Restaurace na
Zelném trhu v červenci 2018 a poradenská firma Mluvící hlavy pro
konzultace stávajícím firmám.
Kde vzali peníze na rozjezd Baru, který neexistuje? Stálo to
4,5 mil. Kč. Část peněz měli našetřeno z brigád na Aljašce a ze zisků
z prodeje turbomoštu, a hodně pomohli kamarádi s půjčkou. Už dříve si
půjčovali od kamarádů na vánoční stánky, peníze vždy v pořádku vrátili,
tak získali důvěru a kamarádi jim půjčili na delší dobu.
Jan Vlachynský – nejlepší je začít podnikat v něčem, o
čem nic nevím, naplánovat si to podle sebe, nenechat se ovlivnit stávající
nabídnou na trhu. Může tak vzniknout něco úplně nového.
Paul Skah, brand strategist: How to steal your customer´s soul
Smarketing: sales – marketing – customer service
Problém v disproporci mezi standardizovanou zákaznickou
péčí, způsobem, jak řeší problém a zda je po vyřešení problému zákazník
spokojen. Chyba při řešení zákaznických problémů je v době sociálních sítí
zásadní a může mít dopad na celou společnost. Hodně zajímavé je, že zákaznickou
péči je možné poskytovat tak, že bez nějakých zákaznických procesů se řeší
problém zákazníka, ale přestože není vyřešen, zákazník má dobrou zákaznickou
spokojenost.
A dobrá zákaznická zkušenost, zejména pokud předčí
očekávání, spokojený zákazník tuto zkušenost šíří dál.
Kultura zákaznické péče je základem. Často úspěšné
společnosti dělají úplně obráceně to, co je standardem. Standardem je používat
ticketovací systém, který označí dotazy. Dotaz je pak odpovězen a ticket je
uzavřen. Firma Zappos.com vždy při odpovědi na dotaz na závěr své odpovědi
místo uzavření dotazu položí dotaz další a snaží se o navázání komunikace se
zákazníkem. Spokojené zákazníka pak používají jako komunikační médium,
zákazníci sdílí spokojenost.
Kultura zákaznické péče je konkurenční výhodou. Jak udělat,
aby nás zákazníci milovali?
Pokud máme položené budování vztahů se zákazníky pouze na
řešení jejich problémů, není to dost.
Existuje trojúhelník „Triangle of Love“: passion (nadšení,
vášeň) – intimacy (důvěrnost - máme rádi stejné vtipy) – commitment (závazek,
povinnost, slib).
Commitment (I´m here) – je tu ještě něco dalšího, co pro vás
můžu udělat?
Intimacy (I´m listening) – schopnost naslouchání, informace
o zákazníkovi si zaznamenáme, aby je nemusel říkat 2x – CRM
Passion (I´m sorry) – emoce a empatie
Existují 4 typy zákazníků:
introverted
extraverted – mluví rychle a hlasitě
emotions – tito lidé vysvětlí, proč pokládají otázku a pak
ji teprve položí – zde pozor, i pokud tento zákazník dostane správnou odpověď,
je nutné ji zodpovědět i emočně správně, aby byl zákazník spokojený.
facts – tito lidé přímo pokládají přesné otázky
Drive (extraverted and facts) – rychlý komunikátor, chce,
aby bylo rychle hotovo, chce být ubezpečen, že se nemýlí – zacílení přes
sociální média
Expressive (emotions and extraverted) – kupuje od lidí,
kteří mají rádi jeho problém a umí tolerovat nedostatky – zacílení přes SMS,
mail, telefon
Analytical (introverted and facts) – má rád data, nastuduje
manuál předtím, než si produkt koupí, chce se nechat přesvědčit, že má správný
názor
Amiable (přívětivý, přátelský: emotions and introverted) –
co si lidé myslí o mé otázce, chce se přesvědčit, že jsme ti právní lidé, kteří
mu mohou produkt prodat nebo poskytnout servis – zacílení přes noviny, TV,
rádio
Trust agent – doporučená kniha. Bulding strong brands –
doporučená kniha o budování značky.
Paul Skah: How to
steal your customer´s soul: Používejte „Smarketing“ – soulad mezi obchodem,
marketingem a zákaznickým servisem.
Kultura zákaznické péče je silnou konkurenční výhodou. Dobrá zákaznická
zkušenost, zejména pokud předčí očekávání, způsobí, že spokojený zákazník tuto
zkušenost šíří dál a lze jej používat jako propagační kanál. Existují 4
základní typy zákazníků. Ke každé z nich je třeba se chovat jinak. Dělejte
to.
Lucie Štruncová, LC Tools: Z garáže do světa
Polymerová hmota, která po upečení v elektrické troubě
ztvrdne a může se pak dá brousit a upravovat. Je to hmota, ze které se tvoří
šperky a různé dekorační předměty.
Hmotu objednali z Číny, ale ani jedna ze dvou dodávek
nebyla kvalitní. Stejně tak i nástroje, které jsou nutné pro práci. A našli
díru na světovém trhu. Místo strojku na výrobu těstovin nabízejí cílovým
zákazníkům ženám 40 – 60 let strojky, které jsou trvanlivé. Od začátku se
orientují na celý svět.
Začali prodávat přes prostředníky, ale ti chtěli vysokou
marži a málo prodaných kusů. Nyní provozují 2 eshopy: jeden je v USA a
druhý v Evropě, v Plzni.
Od svých 11 let si psala blog, kde uveřejňovala své
zkušenosti. Po 3 letech měla spoustu materiálu. Know-how shromáždila do e-booku
za 700 Kč a prodala jich desítky. Zkusila pak prodávat návody po jednom za 1
USD a také to bylo úspěšné.
Propagační fotky dělají v exteriéru, v přírodě. To
je opět zcela nový koncept a pomáhá jim s prodejem.
Polymer week v Plzni v červenci 2017 navštívilo
přes 100 lidí z více jak 20 zemí.
Designest – designové hnízdo – založili na design zaměřený
inkubátor v Plzni. Chtějí sdílet své know-how s ostatními
začínajícími designovými firmami a pomoci jim v začátcích.
Lucie Štruncová – Z garáže do světa: na základě vlastní
hluboké zkušenosti s prací s polymerem vyvinuli specializované
nástroje, které v této práci pomáhají. Nástroje jsou světově unikátní a
dodávají je do celého světa pomocí vlastních dvou e-shopů.
Jakub Hudec, CzechInvest: Start-up with space!
Využití vesmírných technologií na zemi.
Do ESA BIC inkubátoru se může přihlásit každý, kdo má
využití kosmické technologie v konkrétním produktu.
Jan Hudec, CzechInvest: Z Olomouce až do Silicon Valley - CzechInvest a podpora start-upů.
Představení programů CzechStarter: poradenství 150 hodin od
zkušených poradců a mentorů pro začínající podnikatele.
CzechDemo: program pro úhradu nákladů na návštěvu
zahraničních akcí
CzechAccelerator: úhrada pobytu v zahraničním
akcelerátoru v Singapuru, Londýně, Silicon Valley.
CzechMatch: propojování start-upů s investory
v zahraničních destinacích
CzechLink Start – propaguje Investment Pitch start-upů
prostřednictvím zahraničních zastoupení CzechInvestu
Web www.czechstartups.org
s kalendářem akcí pro start-upy.
Jakub Hudec, CzechInvest: Start-up with space! Podporu
firmám, které chtějí využít vesmírných technologií na zemi, poskytne vesmírný
inkubátor ESA BIC. CzechInvest taky poskytuje velmi zajímavé programy pro
start-upy, které pokrývají úhradu nákladů na návštěvu zahraničních akcí nebo na
úhradu pobytů v zahraničních akcelerátorech v Londýně, Singapuru a
Silicon Valley. Infos jsou na www.czechstartups.org.
Jiří Doležal, Jan Emler, DOLLER: Jak jsme se učili podnikat
Začínající podnikatelé se často bojí, kde budou produkty
dělat. Jde to kdekoliv. Stejně tak se dá podnikání rozjet bez peněz, díky crowdfundingu.
Nejdůležitější jsou lidé okolo nás. Je to klišé. Klišé jsou
otravná, ale mají pravdu. Kamarádi mohou půjčit peníze. Vybírejte si lidi,
kteří jsou chytřejší než vy.
I když je vývoj produktu složitý, je třeba si stát za svým.
Nebrat to, co mají ostatní. Při vývoji nového růžového DOLLERu nevybírali ze
vzorníků barev, ale nechali si barvu udělat na míru. I když se výroba výrobku
zdržela o 6 měsíců. Ale vydrželi. Dělali věci jinak a vyvinuli úspěšný produkt.
V DOLLERu skutečně plánují, zapisují tam své sny. Každý
večer si plánují 3 věci, které budou dělat zítra. Toto zlepší efektivitu
rapidním způsobem. Druhým typem je používat „hlubokou práci“ – nenechat se
vyrušovat. Mozku trvá 20 minut, než se po vyrušení znovu koncentruje.
Nepodnikejte hlavně pro peníze, podnikejte v tom, co
vás baví, s lidmi, které máte rádi.
Naučit se podnikat se nedá nijak jinak, než začít podnikat a
zkusit to. Teorie je dobrá, ale bez živé zkušenosti to není ono.
Doporučují sledovat: DVTV, Coursera, mladypodnikatel.cz,
podcast Petr Ludwig, přednášky z TEDex.
Jiří Doležal, Jan Emler, DOLLER - Jak jsme se učili podnikat:
Klišé jsou otravná, ale mají pravdu. Klíčoví jsou lidé okolo nás. Podnikání
není jenom o vydělávání peněz, ale i o dělání toho, co nás baví a pomáhání
ostatním. Žijte své sny.
Žádné komentáře:
Okomentovat