středa 23. listopadu 2016

Bajka o trhu a tajných informacích: I takto někdy funguje "přenos znalostí z univerzit do praxe"

Bajka o trhu a tajných informacích

Žil jednou jeden farmář. Na své farmě pěstoval dýně již několik let. Během let si všiml, že dýně, které rostou ve stínu, mají lepší barvu a ty dýně, které rostou poblíž chléva, jsou větší. Začal tedy dýně zakrývat a hnojit hnojem. Toto léto bylo velice teplé a slunečné a tak dýně všech farmářů měly nehezké spálené jizvy a byly nepravidelných tvarů a malé. Farmář sklidil své oranžové dýně a šel je prodat na trh. Vystavil své dýně na tržišti a zákazníci se jen hrnuli. Všichni se ptali, jak vypěstoval takové dýně. Farmář se jen usmál a řekl, že je prostě pěstuje s láskou a večer si s nimi povídá. Večer měl prodáno a nesl domů hezkou hromádku zlaťáků. Další rok přišly v létě kroupy a dýně pobyly, jen ty zakryté zůstaly nepoškozené. Farmář na trhu vydělal ještě více peněz, protože zákazníci na něj již čekali a na jeho zboží znali a byli ochotni za něj zaplatit. A tady bajka končí…

A co poučení?

Inu, nyní si řekněme, jak by to bylo, kdyby farmář byl z univerzity. Aby nepoškodil možnost budoucí průmyslově právní ochrany, nesdílel by jakékoli tajné informace. Nikomu by tedy neřekl, že pěstuje dýně. Na trh by sice šel, ale jen prostřednictvím inzerátu umístěného na nástěnce EEN, který by zněl „Novel combined procedure for C. pepo protection against environmental stress“. V inzerátu by uvedl, že metodika byla vytvořena z projektu TAČR, umožňuje novou efektivní multilevel ochranu produktů a že hledá průmyslového partnera, který by chtěl koupit tento produkt. Když se ho ptal syn obchodník, zda nechce prodávat ty krásné dýně, řekl, že může dýně nabídnout zákazníkům, ale jen pokud s nimi nebude sdílet tajné informace, třeba to, že jsou dýně krásnější a větší než konkurenční a že se jedná o dýně. Před manželkou si farmář raději, že syn chce prozradit, jak pěstuje dýně a manželka důrazně požádala syna, aby nikomu neříkal nic o dýních. Když syn namítl, že pokud chce prodat dýně, musí říct, že jde o dýně, bylo mu řečeno, že s tím má negativní zkušenosti, říkat o co jde (co kdyby mu ten nápad konkurence ukradla) a ať raději nic neříká, aby nezpůsobil průser.

A jaké z toho plyne poučení? Že farmáři zbylo mnoho zkažených dýní…

Ona to vlastně není bajka, ale  skutečný příběh, který se stal. Jenom se nejednalo o dýně... autorem je můj kolega...

A ještě jedno doplnění od zástupce inovační infrastruktury ke stanovení prodejní ceny za dýně:


Kupte si (nemůžu vám říct co) za tolik a tolik – to byly moje náklady (radši jsem trochu ubral, aby mi to nebylo blbé…)
 

Žádné komentáře: