sobota 11. listopadu 2017

UP Business Camp 2017 - pátý ročník


Pátý ročník UP Business Campu dosáhl opět hvězdných kvalit. Klobouk dolů organizátorům z VTP UP. Atmosféra, kvalita řečníků i catering byl vynikající.

Jan Čížek – Přes překážky ke hvězdám

Život mu změnila nehoda na dálnici, kde si uvědomil, že lidský život je to nejdůležitější. Jako  klaun se přihlásil na hematologickou jednotku ve FNOL, kde zjistil, že většina věcí a nepříjemností v životě jsou malichernosti (chytí nás revizor vs. malé dítě je s rakovinou v nemocnici 4 roky).
Hledání podnikatelského nápadu ho provázelo od mladých let. Zkoušel chovat šneky, ti mu zdechly. Pak v Portu ve Španělsku objevil hodiny udělané z vinylových desek. V tu dobu pracoval jako manažer fitcentra. Zkusil si vyrobit první hodiny, dal je na FC a dostal dobré zpětné ohlasy. Zkusil tedy vyrobit první kusy vinylových hodin. Po nocích se učil pracovat s grafickým programem, hodiny
vyráběl v bytě, ze kterého se stalo skladiště. Na vánočních trzích zkusil poprvé prodávat. Prodal prvních 100 kusů hodin. Lidé kupovali i po vánocích. Zlom v růstu firmy byla poptávka po 1000 ks hodin od jednoho zákazníka. Zakázka se podařila, všichni byli spokojení. Ale problém byl, že hodiny jsou sezónní záležitost – nejvíc se kupují jako dárky na vánoce. A český trh je malý. Koupil dodávku a jel do Anglie. Vypadal jako bezdomovec, když začal nabízet na dece na ulici své vinylové hodiny. Při prodeji hodiny i vyráběl. Lidé viděli, že je to ruční a reálná práce a hodiny kupovali.
V Česku je něco špatně. V cizině jsou lidé vstřícnější. U nás jsou lidé takoví naštvaní. A bylo by dobré to tu změnit.
Teď se snaží dostat na mezinárodní trhy.
„Buďte takoví, jací jste, protože ostatní už jsou obsazení.“ – Oscar Wilde

Prvnímu řečníkovi se pokazilo auto na dálnici, ale Honza Čížek jako improvizovaný první speaker byl okouzlující - jeho přednáška o tom jak "přes překážky ke hvězdám" ve výrobě výrobků ze starých vinylových hodin shrnula, že úspěch se nemusí měřit pouze hodnotou peněz, ale i tím, zda si splnil svůj sen a žije život, jaký chce.

Jakub Tížek – James Grant: Můj nápad, můj milášek

Co je to podnikání? Je to svoboda, realizace svého snu, realizace snů druhých – řešení potřeby a problémy druhých za peníze.
Co dělá podnikatel? Nejdřív podnikatel hledá problém. Podnikatel si řekne: „Problém, to je super. A zaplatí mi za jeho řešení někdo?“.
„Neexistují problémy, existují pouze příležitosti.“
Podnikatelský nápad je dobrý pouze v té situaci, kdy řeší problém někoho a on je ochotný za jeho řešení zaplatit.
Motivace podnikatele? Není nic špatného přiznat, že podnikám i kvůli penězům. Ale důležitá je i nezávislost či svoboda. Ale svoboda v podnikání není úplně černobílá, mnohdy musí podnikatel dělat ve dne v noci. Ale pokud ho to baví, je to v pořádku. Podniká kvůli tomu, aby někomu pomáhal, touha měnit svět, dělat něco, co ho baví a pomáhat ostatním. A „životní jistota“ – mít život pod kontrolou. Každý zaměstnanec může být vyhozen z práce. Zaměstnanec to nemá pod kontrolou. Podnikatele nemůže nikdo vyhodit, odpovídá sám za sebe. Pokud se podnikání opravdu nedaří, jako poslední odchází majitel. Ale pořád má možnosti.
„Business na dvě věci“: v businessu musí být vždy dva aspekty: musí mě to bavit a musí to vydělávat. Bez toho, aby podnikání bavilo a byly z toho peníze, nejde podnikat dlouhodobě.
Jste to, v čem podnikáte. Měli byste vědět, jaké máte základní životní hodnoty, za co vás lidé chválí, co vás baví. Jací vlastně jste. Nejvíc ovlivní vaše podnikání samotná postava podnikatele.
Všechny firmy musí být založeny na řešení problémů. Když u máme business nápad, je třeba s ním pracovat. Je třeba o něm začít mluvit. Získat zpětnou vazbu – dobrou i špatnou. Prezentovat nápad je třeba krátce. Nejlepší je použít elevater pitch – ve 30 až 60 sekundách svůj nápad přestavit. Mluvit o svém nápadu není úplně dobré mezi přáteli, zpětná vazba nemusí být skutečná. Nejlepší je ptát se cizích lidí, skutečných zákazníků. Taky je dobré mluvit s poradci. Což může být zkušený podnikatel z oboru nebo taky se zkušenými zaměstnanci z oboru.
Kdy začít mluvit o svém nápadu? Hodně podnikatelů se o své nápady bojí. Ale mnohdy nezáleží na nápadu, ale na jeho provedení. Úplná kopie nápadu většinou možná není. Ale častá chyba je pracovat na nápadu v utajení a pak zjistí, že to nikdo nechce. Konkurence, pokud máte dobrý produkt, se stejně dříve nebo později objeví a začne vás kopírovat. O nápadu je dobré mluvit co nejdřív.
Vždy začít s minimálním produktem (minimum viable product). Minimální hodnotu pro zákazníka stále ověřovat testováním a průzkumy. Není jednoduché, poslouchat kritiku svého „miláška“, ale vydržte to. Jestli budete v životě úspěšní, neovlivníte to vy, ale vaše okolí. Je na vás, kým se obklopíte. Naučíte se tak dělat business, získáte názory jiných lidí, vybuduje se vztahy s odborníky. Při networkingu není žádné riziko, prostě chodíte a povídáte si.
Jak jste našli dost času na rozjetí businessu? Čas nebudete mít nikdy. Dobré je začít už na studiu. Tam je relativně času nejvíc a taky je člověk ještě dostatečně naivní, aby se do něčeho pustil.
Podnikat sám nebo s kamarády? Podnikal s kamarády a nelituje toho. Pomáhali si navzájem. Parťák musí doplňovat v odbornosti, vychytávat tvoje slabé stránky a musí to být nejlepší kámoš.

Jakub Tížek - Business na 2 věci: v business nápadu musí být vždy dva aspekty: musí mě to bavit a musí to vydělávat. Bez toho, aby podnikání bavilo a byly z toho peníze, nejde podnikat dlouhodobě. V začátcích podnikání co nejdřív o svém nápadu mluvit a získávat zpětnou vazbu. Nepracovat na svém „miláškovi“ v utajení na přípravě něčeho, co pak nikdo nebude chtít. Nedělejte to, co chcete vy, ale to, co chtějí vaši klienti.


Jan Vlachynský, Bar, který neexistuje: Nejlepší business je ten, o kterém nic nevíte

Je dobré dělat business s někým. Některé momenty jsou tak těžké, že je samotný člověk nezvládne.
Kdyby věděli, jak se věci dělají, nenapadne je dělat věci po svém. Na příkladu „turbo moštu“ – alkoholického moštu prodávaného na vánočních trzích. Nabízeli alkoholický mošt za téměř dvojnásobnou cenu, než bylo na vánočních trzích běžné. Dělali ho ale poctivě, ne z prášku. A lidé to kupovali. Produkt připravili bez znalosti standardů a cen konkurenčních punčů.
Než otevřeli svůj bar, projeli spoustu dobrých barů v Americe. Jak vypadá menu, jak vypadá výzdoba, jak se jaký bar jmenuje. Porovnali, jestli je něco takového v Brně, a zjistili, že takový bar není. Na bar se dívali pouze pohledem hosta. Provozovat ho neuměli.
Se sociálními sítěmi je to jednodušší. Stačí se podívat na Instagram a Facebook a nápady se přímo nabízí. Nápadů je dost.
Bar, který neexistuje si kompletně zrekonstruovali. Ale jak lidi vybrat, než podnik vlastně vznikne? Dělali velmi důkladné assessment centrum. Byli hodně nakloněni tomu, nebrat lidi, kteří mají v gastro oboru zkušenosti, protože měli za to, že všechno v zaběhnutém gastru je špatné. Tak je zkusili učit, ale vlastně nevěděli, co všechno je učit, protože s provozem baru neměli zkušenosti.
Na svém blogu napsal hodně provokativní článek o tom, že lidi na baru by neměl platit on, ale měli by je platit zákazníci ze svých zpropitných. Mělo to velký ohlas a pozitivní vliv na propagaci.
Cestování a psychedelie byly hlavní motivy, proč rozjel Super Panda Circus. Už nemohli jezdit po světě, tak si zajímavé zážitky udělali doma. Nenápadný podnik s neoznačeným vchodem. Projekt byl ale první rok ve ztrátě. Příčinou byl systém rezervací, kdy k dispozici je jenom asi 30 míst a dělali na ně reservé. Často bylo plno, ale jenom po dobu třeba 2 hodin denně, ale rozkřiklo se, že Panda je stále plný a nemá cenu tam chodit. Tak rezervace zrušili a nyní mají plno.
Co se nepovedlo
Fail 1: Nepiju břečky – web na sdílení špatných zkušeností. Měl být financován z reklamy, ale nezískali platící zákazníky. Proto web začali používat jako vlastní promo, kam umisťují vlastní obsah.
Fail2: Prodej turmoboštu v létě na stánku na brněnské přehradě. Letní turbomošt nefungoval. Nedali to toho „srdce“, dělali to kvůli penězům a vůbec to nefungovalo.
Fail3: Prodej turbomoštu v lahvích – nenašli, kdo by to vyráběl, nenašli, co by chutnalo lidem, nedá se vyrábět alkohol bez placení kaucí. Projekt se nerozjel. Ale díky tomu přišli na to, že by mohli udělat vlastní limonádu a vznikla „zázračná limonáda“.
Dlouhou dobu rostli lineárně a měli hierarchickou strukturu. Ale přestalo to fungovat. Nikdo není tak dobrý, aby všechno věděl a správně se rozhodl. A když je toho víc, tak to nejde stíhat. A taky to člověka mění (stává se kreténem). Začali tak dávat více prostoru lidem kolem sebe. Teď se snaží přejít na exponenciální růst a decentralizace. Rádi by si otevřeli bar i v zahraničí. Má to výhodu, že mu neodchází lidé. Jeho zaměstnanci jsou standardní mileniálové, kteří každý půl rok chtějí dělat nové věci. On jim to umožní, mohou pracovat v jiném podniku.
Chtěli otevřít nonstop, který funguje 24 hodin denně. Standardní nonstop funguje pár hodin po půlnoci a pak už ne. Proto otevřeli 4pokoje, což má upozornit na to, že se využití přes den postupně mění – bar, koktejlový bar, meníčka, v noci standardní nonstop, 9 různých menu, proměnlivé ceny (nejdražší produkt je, když ho chce nejvíce lidí nebo když ho lidé chtějí nestandardně, cena snídaně je třeba nejdražší ve 3 hodiny ráno, protože není obvyklé v tuto hodinu snídat). Všechno v baru 4pokoje je na míru, to všechno zdražilo a prodloužilo.
Nyní pracuje na dalším produktu – Whiskey Bar, který neexistuje, který chce otevřít v lednu 2018. Přebírají stávající bar a za 1 milion ho rekonstruují. Dalším projektem, který chystají je Restaurace na Zelném trhu v červenci 2018 a poradenská firma Mluvící hlavy pro konzultace stávajícím firmám.
Kde vzali peníze na rozjezd Baru, který neexistuje? Stálo to 4,5 mil. Kč. Část peněz měli našetřeno z brigád na Aljašce a ze zisků z prodeje turbomoštu, a hodně pomohli kamarádi s půjčkou. Už dříve si půjčovali od kamarádů na vánoční stánky, peníze vždy v pořádku vrátili, tak získali důvěru a kamarádi jim půjčili na delší dobu.

Jan Vlachynský – nejlepší je začít podnikat v něčem, o čem nic nevím, naplánovat si to podle sebe, nenechat se ovlivnit stávající nabídnou na trhu. Může tak vzniknout něco úplně nového.


Paul Skah, brand strategist: How to steal your customer´s soul

Smarketing: sales – marketing – customer service
Problém v disproporci mezi standardizovanou zákaznickou péčí, způsobem, jak řeší problém a zda je po vyřešení problému zákazník spokojen. Chyba při řešení zákaznických problémů je v době sociálních sítí zásadní a může mít dopad na celou společnost. Hodně zajímavé je, že zákaznickou péči je možné poskytovat tak, že bez nějakých zákaznických procesů se řeší problém zákazníka, ale přestože není vyřešen, zákazník má dobrou zákaznickou spokojenost.
A dobrá zákaznická zkušenost, zejména pokud předčí očekávání, spokojený zákazník tuto zkušenost šíří dál.
Kultura zákaznické péče je základem. Často úspěšné společnosti dělají úplně obráceně to, co je standardem. Standardem je používat ticketovací systém, který označí dotazy. Dotaz je pak odpovězen a ticket je uzavřen. Firma Zappos.com vždy při odpovědi na dotaz na závěr své odpovědi místo uzavření dotazu položí dotaz další a snaží se o navázání komunikace se zákazníkem. Spokojené zákazníka pak používají jako komunikační médium, zákazníci sdílí spokojenost.
Kultura zákaznické péče je konkurenční výhodou. Jak udělat, aby nás zákazníci milovali?
Pokud máme položené budování vztahů se zákazníky pouze na řešení jejich problémů, není to dost.
Existuje trojúhelník „Triangle of Love“: passion (nadšení, vášeň) – intimacy (důvěrnost - máme rádi stejné vtipy) – commitment (závazek, povinnost, slib).
Commitment (I´m here) – je tu ještě něco dalšího, co pro vás můžu udělat?
Intimacy (I´m listening) – schopnost naslouchání, informace o zákazníkovi si zaznamenáme, aby je nemusel říkat 2x – CRM
Passion (I´m sorry) – emoce a empatie
Existují 4 typy zákazníků:
introverted
extraverted – mluví rychle a hlasitě
emotions – tito lidé vysvětlí, proč pokládají otázku a pak ji teprve položí – zde pozor, i pokud tento zákazník dostane správnou odpověď, je nutné ji zodpovědět i emočně správně, aby byl zákazník spokojený.
facts – tito lidé přímo pokládají přesné otázky

Drive (extraverted and facts) – rychlý komunikátor, chce, aby bylo rychle hotovo, chce být ubezpečen, že se nemýlí – zacílení přes sociální média
Expressive (emotions and extraverted) – kupuje od lidí, kteří mají rádi jeho problém a umí tolerovat nedostatky – zacílení přes SMS, mail, telefon
Analytical (introverted and facts) – má rád data, nastuduje manuál předtím, než si produkt koupí, chce se nechat přesvědčit, že má správný názor
Amiable (přívětivý, přátelský: emotions and introverted) – co si lidé myslí o mé otázce, chce se přesvědčit, že jsme ti právní lidé, kteří mu mohou produkt prodat nebo poskytnout servis – zacílení přes noviny, TV, rádio
Trust agent – doporučená kniha. Bulding strong brands – doporučená kniha o budování značky.
Paul Skah:  How to steal your customer´s soul: Používejte „Smarketing“ – soulad mezi obchodem, marketingem a zákaznickým servisem.  Kultura zákaznické péče je silnou konkurenční výhodou. Dobrá zákaznická zkušenost, zejména pokud předčí očekávání, způsobí, že spokojený zákazník tuto zkušenost šíří dál a lze jej používat jako propagační kanál. Existují 4 základní typy zákazníků. Ke každé z nich je třeba se chovat jinak. Dělejte to.

Lucie Štruncová, LC Tools: Z garáže do světa

Polymerová hmota, která po upečení v elektrické troubě ztvrdne a může se pak dá brousit a upravovat. Je to hmota, ze které se tvoří šperky a různé dekorační předměty.
Hmotu objednali z Číny, ale ani jedna ze dvou dodávek nebyla kvalitní. Stejně tak i nástroje, které jsou nutné pro práci. A našli díru na světovém trhu. Místo strojku na výrobu těstovin nabízejí cílovým zákazníkům ženám 40 – 60 let strojky, které jsou trvanlivé. Od začátku se orientují na celý svět.
Začali prodávat přes prostředníky, ale ti chtěli vysokou marži a málo prodaných kusů. Nyní provozují 2 eshopy: jeden je v USA a druhý v Evropě, v Plzni.
Od svých 11 let si psala blog, kde uveřejňovala své zkušenosti. Po 3 letech měla spoustu materiálu. Know-how shromáždila do e-booku za 700 Kč a prodala jich desítky. Zkusila pak prodávat návody po jednom za 1 USD a také to bylo úspěšné.
Propagační fotky dělají v exteriéru, v přírodě. To je opět zcela nový koncept a pomáhá jim s prodejem.
Polymer week v Plzni v červenci 2017 navštívilo přes 100 lidí z více jak 20 zemí.
Designest – designové hnízdo – založili na design zaměřený inkubátor v Plzni. Chtějí sdílet své know-how s ostatními začínajícími designovými firmami a pomoci jim v začátcích.
Lucie Štruncová – Z garáže do světa: na základě vlastní hluboké zkušenosti s prací s polymerem vyvinuli specializované nástroje, které v této práci pomáhají. Nástroje jsou světově unikátní a dodávají je do celého světa pomocí vlastních dvou e-shopů.

Jakub Hudec, CzechInvest: Start-up with space!

Využití vesmírných technologií na zemi.
Do ESA BIC inkubátoru se může přihlásit každý, kdo má využití kosmické technologie v konkrétním produktu.

Jan Hudec, CzechInvest: Z Olomouce až do Silicon Valley - CzechInvest a podpora start-upů.

Představení programů CzechStarter: poradenství 150 hodin od zkušených poradců a mentorů pro začínající podnikatele.
CzechDemo: program pro úhradu nákladů na návštěvu zahraničních akcí
CzechAccelerator: úhrada pobytu v zahraničním akcelerátoru v Singapuru, Londýně, Silicon Valley.
CzechMatch: propojování start-upů s investory v zahraničních destinacích
CzechLink Start – propaguje Investment Pitch start-upů prostřednictvím zahraničních zastoupení CzechInvestu
Web www.czechstartups.org s kalendářem akcí pro start-upy.
Jakub Hudec, CzechInvest: Start-up with space! Podporu firmám, které chtějí využít vesmírných technologií na zemi, poskytne vesmírný inkubátor ESA BIC. CzechInvest taky poskytuje velmi zajímavé programy pro start-upy, které pokrývají úhradu nákladů na návštěvu zahraničních akcí nebo na úhradu pobytů v zahraničních akcelerátorech v Londýně, Singapuru a Silicon Valley. Infos jsou na www.czechstartups.org.

Jiří Doležal, Jan Emler, DOLLER: Jak jsme se učili podnikat

Začínající podnikatelé se často bojí, kde budou produkty dělat. Jde to kdekoliv. Stejně tak se dá podnikání rozjet bez peněz, díky crowdfundingu.
Nejdůležitější jsou lidé okolo nás. Je to klišé. Klišé jsou otravná, ale mají pravdu. Kamarádi mohou půjčit peníze. Vybírejte si lidi, kteří jsou chytřejší než vy.
I když je vývoj produktu složitý, je třeba si stát za svým. Nebrat to, co mají ostatní. Při vývoji nového růžového DOLLERu nevybírali ze vzorníků barev, ale nechali si barvu udělat na míru. I když se výroba výrobku zdržela o 6 měsíců. Ale vydrželi. Dělali věci jinak a vyvinuli úspěšný produkt.
V DOLLERu skutečně plánují, zapisují tam své sny. Každý večer si plánují 3 věci, které budou dělat zítra. Toto zlepší efektivitu rapidním způsobem. Druhým typem je používat „hlubokou práci“ – nenechat se vyrušovat. Mozku trvá 20 minut, než se po vyrušení znovu koncentruje.
Nepodnikejte hlavně pro peníze, podnikejte v tom, co vás baví, s lidmi, které máte rádi.
Naučit se podnikat se nedá nijak jinak, než začít podnikat a zkusit to. Teorie je dobrá, ale bez živé zkušenosti to není ono.
Doporučují sledovat: DVTV, Coursera, mladypodnikatel.cz, podcast Petr Ludwig, přednášky z TEDex.

Jiří Doležal, Jan Emler, DOLLER - Jak jsme se učili podnikat: Klišé jsou otravná, ale mají pravdu. Klíčoví jsou lidé okolo nás. Podnikání není jenom o vydělávání peněz, ale i o dělání toho, co nás baví a pomáhání ostatním. Žijte své sny.

Žádné komentáře: