středa 15. listopadu 2017

Ohlédnutí za konferencí WEBTOP100 15. listopadu 2017

Martin Pejša, Creative Dock - Pravdu má stejně nakonec zákazník - aneb o budování a testování propozic startupů


Creative Dock se zabývá stavěním firem na zakázku. Jeden z posledních projektů je známé ZONKY. Ve fázi "Ideation and proposition design" nastaví hypotézu, kterou ve fázi "Initial testing & feasibility study" otestují až vznikne "Minimum viable product & business case" a následně firmu "odevzdají (roll-out)". Přednáška byla o druhé fázi.



Pro projekt vytvoří zhruba 3 microsites a hledají, kde je prostor na trhu. Mění názvy, mění emoce sdělení, nabídku. Ze tří návrhů pak vybírají jeden a s tím pokračují.Na základě zpětné vazby pak na této verzi stejně každé 3 dny něco mění. Sbírají leady a návštěvníkům webu pak volají a ptají se na podrobnosti (nepostupují jenom podle webové analytiky). Zajištění návštěvnosti je stojí kolem 50 000 Kč (používají PPC, Google, FC).
Toto testování dělají na 5 - 10 000 lidech v případě, že jde o projekt velké firmy se zaměřením na spotřebitele (potřebují masu lidí). Úplné minimum je 100 lidí. V tomto případě se spíš spoléhají na telefonáty a rozhovory, než na testování pomocí webu.
Kdo projekt vede musí být z jiného průmyslu (zaměření), než o čem projekt je ("člověk musí být naivní"). Každý projekt ale musí mít specialistu na daný průmysl (zaměření).
Při testování se schválně zaměřují na klienty, kteří ke zkoumanému tématu mají i odpor nebo je jim vzdálené. Zjistí tak více - hodně mixují zaměření lidí a kultur.
Každý projekt dělají v úzkém vztahu se zadavatelem. Dělají hlavně pro větší firmy a z toho čerpaní neférovou výhodu (např. možnost využít pobočkovou síť).

Jan Tichý, Medio Interactive - Cross-channel marketing prakticky

V komunikaci je třeba se zaměřit na konzistentní sdělení - aby web, FC, bannery spolu graficky ladily, měly stejné sdělení, fungovaly odkazy. Vstupní stránka kampaně musí hrát se zbytkem stránky.
Při tvorbě kanálů je třeba používat Persony a představit si, jak procházejí jednotlivými kanály (zákaznická cesta). Všechny kanály musí být konzistentní, graficky kompaktní.
Častou chybou je, že nenavazuje off-line reklama s on-line.Slogany na letácích a billboardech je nutné ve vyhledávači bez problémů najít tak, aby vyhledávání organické nebo placené navedlo člověka přímo na konkrétní stránku (ne na homepage). Odkazuje na SEE-THINK-DO-CARE (viz https://www.kaushik.net/avinash/see-think-do-content-marketing-measurement-business-framework/#seethinkdohttps://www.kaushik.net/avinash/see-think-do-content-marketing-measurement-business-framework/#seethinkdo)
Častou chybou je také nutil lidi opouštět jejich přirozenou zónu - nutit přejít z FC, YouTube apod na web. Je dobré dát jim možnost konverze ve všech kanálech.
Málo se používá storytelling. Přehrávání videí podle toho, které video už zákazník viděl (a vyprávět mu tak příběh).
Při tvorbě kampaní se musí jednotliví odborníci na SEO, PPC, UX spolu bavit, aby svou práci ve výsledku spojili.


Luboš Plotěný, Dobrý web - UX driven marketing

Při tvorbě kreativního komunikačního konceptu je dobré využívat UX - testovat na mase zákazníků a jejich hlas dostat do tvorby konceptu.
Na různých variantách webu testovat: jak ta, která varianta napomáhá pochopení produktu, jakou má vazbu na obchodní atraktivitu (jednoduchost nákupního rozhodnutí) a jakou pozornost zákazník věnuje obsahu (co říct a co spíše skrýt).
Při testování se neobejdeme bez dotazníkového výzkumu, mapování zákaznických cest a tvorby Person.

Tomáš Hřivnák, Hrivnak - Analogová značka pro digitální svět

Značka nerovná se logo, billboard nebo facebook.
Značka je vytváření sdíleného jazyka mezi aktéry (lidé, firmy, organizace), kteří spolu chtějí vstupovat do procesu vzájemné výměny (hmotné, intelektuální, citové) a orientovat se v něm. Značka vyjadřuje vztah, výhodu, výkon, relevantnost či viditelnost. Co značka slíbí, to produkt dodrží.
Při tvorbě značky nikdy nenajdeme slovo, které by nemělo nějaké negativní konotace.
Značka je nástroj. Vedle řízení výroby, logistiky, HR by si firma měla i řídit značku. Značka je schovaná pod marketingovou strategií. Marketingový mix je základ, značka mu pomáhá.

Jan Suda, McCANN-ERICKSON PRAGUE - Mých TOP 20 nejoblíbenějších slidů o digitální reklamě, číslo 4 je pecka

Při komunikaci mluvte s lidmi jako lidi. Segmentace cílových skupin už moc nefunguje podle věku.  Zákazníka je třeba připravit na konverzi (jsem s tebou - vyber si mě - kup si mě). Bingo je, když v komunikaci produktu najdeme něco, co společně funguje na všechny zákazníky (ukazoval příklad počtu tweetů během filmu Titanic, když se vysílal ve dvou různých zemích - lidé reagovali téměř stejně).
Nemá smysl slepě dodržovat doporučení - např. že fungují pouze krátká video (versus video H&M Road Trip) nebo že je třeba se řídit modlou prokliků či like (web se dá pokrýt pěknými ženskými, ale povede to ke konverzi?).

Filip Dřímalka, Digiskills.cz - Web Digitální svět budoucnosti

Důležitost webu bude nadále klesat na úkor FC, YouTube, Googlu, Amazonu. Inovace v digitálním světě jsou nezbytné. Nestačí jenom vylepšování (inovace svíčky žárovku neudělá). Typické bariéry inovací jsou:
  • všichni jsou stále zaměstnaní a nemají čas
  • problém s IT - když se něco vymyslí, stav IT ve firmě to zastaví
  • firmy se často dívají za inovacemi ven, ale liden ve firmě je nedovolí dělat, nedostanou důvěru
  • úspěch - pokud firma má zisk, plní KPI, motivace něco měnit je nulová
Leaderem inovací musí být všichni. Nestačí jenom CEO. Všichni musí mít povědomí. Zaměstnanci musí vědět, proč se digitální transformace/inovace děje.
Při inovacích se musíme přestat dívat na produkty tak, jak je chceme my, ale tak, jak je chtějí zákazníci. Inovace jsou disruptivní (těch je ale málo), střední (ty jsou nejcennější) a malé (drobná zlepšení, které produkt posunují).
Sledovat trendy - např. nyní se derou na povrch hlasové ovládání (v USA prý už 20% vyhledávání je zadáváno hlasem) a chatboti či umělá inteligence (Amazon ECHO).

Jan Řezáč, House of Řezáč - Spolupráce na velkých webových projektech

Při tvorbě webových projektů dochází k následujícím čtyřem problémům:

Poptávka vs. zadání

Klienti si často nechávají naceňovat poptávku a ne zadání. Pak dostanou zcela jiné nabídkové ceny. poptávka je záměr, kam se dostat. Toto může být hotové za půl dne. Oproti tomu zadání je vzhled, obsah, jak se tam dostat. Udělat dobré zadání může trvat klidně půl roku. Vhodné je použít wire frame (drátěný model).
Se zadáním pomůže dvojitý diamant. Než začnu navrhovat řešení, musím zjistit, co je vlastně problém.
Poptávka = záměr.
Zadání = pochopení situace - popis problému - tvorba návrhu - zadání webu

Uživatelský výzkum

Je to "zkoumání lidí tam venku" . Je nezbytný pro porozumění potřebám, chování a motivace lidí. Dotazník pomůže ověřit to, co víme, že nevíme. Ale už nezjistíme, co nevíme že nevíme. Uživatelský průzkum musí být vždy na prvním místě, před tvorbou webu a jeho spuštěním.

Výběr dodavatele

Jako irelevantní bere to, že nějaký web vyhrál nějakou soutěž. Pouze splnil podmínky soutěže a nic to neříká o tom, že funguje správně byznysově. Nejdůležitější jsou reference. Ty je třeba si ověřit a při ověřování být připraven na to, že nám budou firmy lhát (nepřiznají špatné dodavatele, dodavatel je pro ně životně důležitý). Klást důraz na vývojový proces - zda existuje kvalitní technický dozor, jak přistupují k uživatelskému testování apod.

Spolupráce

Participativní design - dodavatel úzce spolupracuje s klientem.  Velké webové projekty řeší komplexní problémy, kde většinou nikdo nezná řešení dopředu. U velkých projektů jsou většinou zastoupeni produktový manažer (sponzor) a projektový manažer u klienta, dodavatel a technický dozor. Lidé na straně klienta často přecení své síly a podcení časovou náročnost. Pozor na kognitivní zkreslení (bias).

Petr Andrýsek, Socialsharks - Social Media First

Pokud nechcete platit na Facebooku, tak tam nebuďte.
Stále větší část webu se prohlíží na mobilu. V 94% držíme mobil vertikálně. Oproti tomu grafici vyrábí grafiku horizontálně - nevyužívá se tak celá plocha displaye.
Měření like a sdílení není přesná metoda měření úspěšnosti. Mladá generace kliká, sdílí a dává like, starší generace pouze konzumuje obsah bez reakce (což pak jde špatně změřit).
YouTube je také sociální síť, většina firem to bere pouze jako odkladiště videí. Nové zajímavé sítě - např. Twitch pro streamování hraní her - mohou mít velkou budoucnost.

Žádné komentáře: