neděle 7. prosince 2014

Restart - průvodce podnikatelským minimalismem: Jason Fried a David Heinemeier Hansson

S některými doporučeními Průvodce podnikatelským minimalismem, jak zní podtitul této knihy, bychom mohli polemizovat. Ale v tom je smysl této knihy. Zamyslet se nad zdánlivě samozřejmými  a občas i docela kontroverzními doporučeními a vzít si z nich maximum pro své podnikání. Jedná se o rady spíše pro začínající a malé firmy, ne pro velké stávající. Ale inspiraci zde najsou asi všichni.

Knížka je rozdělená do několika částí. Jednotlivá "doporučení" jsou poměrně krátká, vždy na jednu až tři stránky maximálně. Na necelých 300 stránkách je hodně obrázků, takže se knížka čte velmi rychle. A musím uznat, že i velmi dobře.



NEŽ ZAČNEME
Ignorujte reálný svět
Lidé říkají, že nové myšlenky, neobvyklé postupy a nápady zvenčí vždycky selhávají. Pokud jste optimističntí a ambiciózní, pokusí se vás přesvědčit, že vaše myšlenky jsou nesmyslné, že pouze mrháte časem. Nevěřte jim! "Reálný svět" neexistuje. Je to jen výmluva. Pouze ospravedlňuje pasivitu.
Poučení z chyb se přeceňuje
Říká se, že  se musíte poučit z vlastních chyb. Ale jediné, co se dozvíte je, co nemáte dělat znovu, ale pořád nevíte, co dělat máte. Úspěch je jedinou zkušeností, která se opravdu počítá.
Plány jsou odhady
Pokud nejste jasnovidec, jsou jakékoli dlouhodobé podnikatelské plány malé firmy jen čirou fantazií. Plány si nerozumí s improvizací, ale improvizovat je nutné. Říkejme plánům odhady, např. obchodní odhad, strategický odhad atd. Plánovat je moc důležité, ale není dobré na původním plánu slepě trvat.
Workoholismus
Je zbytečný a dokonce i nebezpečný. Workoholici rádi pracují přesčas, pokoušejí se vyřešit problémy hodinami práce navíc místo opravdovým intelektuálním zapojením. A pokud neděláte nic jiného než práci, ztratíte dobrý úsudek. Navíc jste unaveni a těžko můžete dělat dobrá rozhodnutí. Skutečný hrdina je už dávno doma, protože dokázal zvládnout svou práci rychleji.

ZAČÍNÁME
Zanechte po sobě stopu
Chcete-li dosáhnout úspěchu, musíte cítit, že vybočujete z průměru, že děláte smysluplnou práci. S prací byste si měli pospíšit a začít co nejdřív, nečekat. Velké věci jdou rozjet i bez velkého týmu. Většina úspěšných se vynořila odnikud, a přesto zbořili po desetiletí fungující modely podnikání.
Haste, co vás pálí
Nejlepší způsob, jak vytvořit nový produkt nebo službu je vymyslet něco, co chcete používat vy sami. Řešit to, co vás pálí, váš vlastní problém. Celý problém i hodnotu jeho řešení znáte velmi důvěrně a něco takového nelze ničím nahradit. Vždy je lepší starat se o něco, na čem vám opravdu záleží.
Začněte něco dělat
Samotný nápad nemá téměř žádnou cenu. Je třeba začít. Že není čas je vždy pouze výmluva. Není nutné třeba hned opouštět zaměstnání, ale můžete začít vytvářet svůj projekt snů třeba v noci. Mnohdy stačí vymáčknout ze svého týdne pár hodin času navíc. Aspoň zjistíte, zda o realizaci nápadu máte opravdu zájem. Pokud ne, vrátíte se zpět ke své práci. A kromě toho, ten správný čas nikdy sám nepřijde. Vždy jste příliš mladí, příliš staří, máte moc práce apod.
Nakreslete do písku dělicí čáru
Když se do "dělání" pustíte, musíte mít na paměti PROČ děláte to, co děláte (doporučuji knihu Začněte s PROČ).  Musíte mít svůj názor, něčemu věřit. Nestačí mít pouze produkt nebo službu. Za svůj názor pak budete bojovat. Jedině silným postojem si získáte skalní fanoušky, kteří o vás řeknou ostatním (což je nejlepší reklama). Musíte být připraveni část zákazníků ztratit, pokud to znamená, že budou jiní zákazníci vaše produkty o to více milovat. A to je ta dělicí čára "nakreslená do písku".
Žij tím nebo toho nech
Je rozdíl, když za něčím opravdu stojíte a když to pouze prohlašujete jako tzv. "poslání firmy". Stát si za něčím neznamená to jenom napsat, znamená to svým zásadám věřit a žíj je.

DOSAHUJEME POKROKU
Raději polovinu než polovičatě
Udělat už jen jednu věc dobře je těžké. Zkoušet dělat více věcí najednou nevede nikam. Plány seškrtejte na polovinu. Lepší je udělat polovinu produktu pořádně, než celý produkt polovičatě. Začněte osekávat. Vytvořte vynikající produkt tím, že odstraníte všechno, co je jenom dobré.
Začněte s tím podstatným
Jsou úkoly, které "můžete" udělat, které "chcete udělat" a které "musíte udělat". Najděte ten minimalismus, bez kterého nemůžete fungovat. Najděte si své "epicentrum". Pokud můžete fungovat bez toho či onoho, ještě to epicentrum není. Jakmile ho najdete, investujte veškerou svou energii, aby bylo to nejlepší. Nic navíc. Vašechny vaše další kroky budou totiž záviset na těchto základech.
Ze začátku nedbejte na detaily
Na detailech skutečně záleží, ale je lépe o nich rozhodnout později. Pevně usaďte základy a detaily se zabývejte později. Na začátku, dokud se skutečně nepustíte do práce, nedokážete často ani odhadnout, které detaily jsou ty nejdůležitější. Až potom poznáte, co si žádá více pozornosti a až tehdy má smysl se jim věnovat, ne dříve.
Udělat krok znamená pokrok
Nemá smysl odkládat rozhodnutí. Věta "Promyslíme si to" v naději, že později přijdeme na dokonalou odpověď (stejně nepřijdeme) nic neřeší. Prostě to rozhodněte. Uděláte-li chybu, můžete ji později napravit. Nezáleží, kolik plánujete, stejně se sem tam něco pokazí. Nezhoršujte ale situaci přílišnou analýzou a odkládáním - do ničeho byste se nepustili. Dlouhé projekty pracovní morálku ničí. Čím déle trvá vývoj, tím nižší šance je na spuštění. Šlápněte do toho, dosáhněte pokroku a udělejte něco hned teď - dokud máte motivaci a setrvačnost.
Staňte se kurátorem
Dobré muzeum netvoří veškeré umění celého světa v jedné místnosti, ale to, co na stěnách není. Někdo řekl ne, provedl editaci. Zůstalo pouze to nej nej. Nejdůležitější tedy je to, co vypustíte. Nezaplňovat police zbožím, ale hýčkat si ty, které máme. Stejně tak je to v případě jídelního lístku. Nemá smysl tam mít desítky jídel. Raději deset a o to lépe provedených. Dělejte méně. Projekt zdaleka tolik neutrpí a ve skutečnosti je velká šance, že ho to zlepší. Pokud začnete prodlužovat termíny a zvyšovat rozpočty, nikdy se nezastavíte.
Zaměřte se na to, co se nemění
Spousta firem se zaměřuje na novinky. Móda ale pomíjí. Když se zaměříte na trvalé vlastnosti, podchytíte věci, které z módy nikdy nevyjdou. Jádro podnikání by mělo být postavené na neměnných hodnotách. Ty lidé budou chtít dnes i za deset let.
Na vybavení nezáleží
Pro většinu lidí je špičkové vybavení jakousi berličkou. Zabýváme se tím, jak sehnat co nejlepší  nástroje, ale opravdu podstatné je pouze získat zákazníky a vydělat peníze. Za vybavení je možné utratit spoustu peněz, ale pokud nemáme co říct, co nabídnout, pořádný obsah, je to k ničemu. Vezměte cokoliv, co už máte nebo co lze jednoduše pořídit a pusťte se do práce. Na vybavení nezáleží.
Spusťte to hned
Kdy jsou produkt nebo služba hotové? Kdy je uvolnit na trh? Nejspíš to bude mnohem dříve, než si myslíte. Jakmile produkt dělá, co má, můžete ho pustit do světa. Odložte stranou všechno, co nepotřebujete hned. Uvažujte takto: Kdyste museli celý byznys rozběhnout do dvou týdnů, co byste osekali? Nechápejte ale tento přístup tak, že byste mohli odfláknout kvalitu produktu.

PRODUKTIVITA
Důvody, proč práce nechat
Někdy je jediným správným krokem opustit činnost, na níž právě pracujete, i když jste do ní už investovali hodně úsilí. Zahoďte raději rozdělanou bezcenou práci než další cenný čas. Podívejte se na několik důležitých otázek, podle nichž poznáte, jeslti děláte opravdu smysluplnou práci: Proč dělám zrovna tohle? (čemu to slouží, komu to přináší prospěch, jaká je motivace), Jaký problém to řešíte? (co je to za problém), Je to opravdu užitečné? (cool věci se onosí, ty užitečné nikdy), Vytváříte novou hodnotu? (zvýší se díky tomu, na čem zrovna děláte, hodnata vašeho produktu pro zákazníky, dokážou s ním udělat víc než dříve), Změní se tím chování? (dokáže to, na čem pracujte, skutečně něco změnit, nepřídáváte novou fuknci, která je k ničemu), Neexistuje snažší postup?, Co byste mohli dělat místo toho? (která práce teď kvůli tomu stojí).
Přerušování je nepřítelem produktivity
Když pracujete do večera a o víkendech neznamená to, že byste toho měli tolik na práci, ale že práci nezvládáte v pracovní době. Důvodem může být přerušování. Zkuste se přesunout do "samotářské zóny". Když už to nejde jinak, vyhlaste si nějaký časový interval, kdy vás kolegové nebudou vyrušovat. A na něm trvejte.
Odhady stojí za starou belu
Když odhadujeme dobu, za kterou uděláme nějakou činnost, téměř vždy se netrefíme. A to zejména u náročných dlouhých činností. Lepší je rozdělit si projekt či problém na několik menších. Menší věci se lépe odhadují. I tak budou zatíženy chybou, ale o hodně menší, než odhadovat velký projekt.
Dlouhé seznamy nebudou nikdy hotové
Začněte dělat jen krátké seznamy (to-do list). Pokud by měl seznam obsahovat mnoho položek, je lepší mít seznamů více. Prioritizovat je třeba vizuálně - nejdůležitější nahoru.
Pozor na velká rozhodutí
Velká rozhodnutí je těžké udělat a těžké měnit. Až je uděláte, máte tendenci věřit, že je správné, přestože není, přestáváte být objektivní. Daleko lepší je dělat spíše malá a kártkodobá rozhodnutí. U nich si můžeme jednodušeji dovolit změnu. Provádění malých rozhodnutí nevylučuje velké plány a myšlenky, jenom to znamená, že ho dosahujeme po malých krůčcích.

KONKURENCE
Nekopírujte
Inspirujte se, ale nekraďte. Problém kopírování spočívá ve vynechání fáze pochopení - a pochopením rostete. Musíte chápate, proč věci fungují a proč jsou udělány zrovna tímto způsobem. Kopírováním o toto poznání přicházíte.
Staňte se součástí svého produktu
Jste-li úspěšní, ostatní budou vaši práci kopírovat. Pokud se stanete součástí svého produktu, vnesete do něj jedinečnost svého myšlení, půjde kopírovat těžce. Vložte sebe sama nejen do produktu, ale i do způsobu, jakým jej prodáváte, jak jej podporujete, popisujete a distribuujete. Vás osobně z produktu konkurenti nikdy neokopírují.
Zvedněte rukavici
Mít nepřítele znamená mít skvělý příběh pro zákazníka. Kdo zaujme jasný a pevný postoj, vyčnívá mezi ostatními. Konfikty lidi přitahují. Rozdělují je. Probouzejí vášně. A to je dobrý způsob, jak o sobě dát vědět. Pokud si myslíte, že váš konkurent je odporný, klidně to řekněte. Jakmile to řeknete, na vaši stranu se přidají další se stejným názorem. Být anti-... je vynikající způsob, jak se vymezit a zároveň k sobě přitáhnout stoupence.
Dělejte méně než konkurence
Nestyďte se za to, že váš produkt nebo služba umí méně. Vypíchněte to, buďte na to pyšní. Prodávejte tento fakt agresivně. Spousta produktů si získává své zákazníky tím, že umí jen několik jednoduchých věcí, ale umí je dobře. Konkurenci nepředjedete, ale "podjedete".

EVOLUCE
Říkejte ne
Zvykejte si říkat ne. Málokdy litujete, řeknete-li ne. Často vás ovšem mrzí, že jste na něco kývli. Nevěřte zákazníkům, že mají vždy pravdu. Slovo "ne" se nesmí vyštěknout. Rozhodnete-li se nesplnit požadavek zákazníka, buďte zdvořilí a vysvětlete, proč. Lidé vykazují předvapivou míru pochopení, když jim trpělivě vysvětlíte své postoje. Dokonce je můžete získat i na svou stranu.
Nezaměňujte nadšení s prioritami
Co se vám teď zdá jako dokonalá trefa do černého, zchladne do rána na "docela pěkné". A co je jen "docela pěkné" nemá smysl dělat. Dejte proto i ty nejlepší nejnovější myšlenky na chvíli k ledu. A teprve s chladnou hlavou pak vyhodnoťte jejich skutečnou prioritu.
Dělejte produkty, které budou dobré i doma
Mnoho produktů má pěkný obal, pěkně popsané funkce, ale doma po rozbalení se dostaví zklamání. Chytré firmy dělají přesný opak: něco, co je dobré doma. Když výrobek donesete domů, jste ještě víc nadšení. Toto je ideální pro budování dlouhodobého vztahu se zákazníkem.

PODPORA PRODEJE
Vytvořte si publikum
Každá firma má své zákazníky. Ty šťastné mají i fanoušky. Ale ty nejšťastnější firmy mají publikum. Místo pracného vyhledávání potenciálních zákazníků publikum vyhledává je. Máte-li publikum, nemusíte si pozornost ostatních kupovat - dají vám ji sami. To je obrovská výhoda. Vytvořte si své publikum, mluvte, pište, blogujte, sdílejte a pomalu ale jistě si vytvoříte věrné obecenstvo. Později, až budete potřebovat dát o něčem vědět, oni už budou naslouchat.
Přebijte konkurenci učením
Místo velké reklamy je možné přitáhnout lidi tím, že je něco naučíte. A i když nebudou používat vaše produkty, mohou být pořád vašimi fanoušky.  Naučte něčemu své publikum, podelte se o své znalosti, a vytvoříte si k němu pouto, jaké pomocí tradičních marketingových technik nikdy nevznikne.
Otevřte svoje zákulisí
Jsme zvědaví, jak se co dělá. Dovolte lidem nahlédnout za oponu a budujte s nimi jiný vztah.  Budou k vám cíti silnější vazbu a nevnímat jako beztvarou firmu, nýbrž jako lidskou bytost. Začnou do větší hloubky chápat, co vlastně děláte, a vážit si vás za to. I zdánlivě nudná povolání mohou být fascinující, jsou-li správně podána. Ukažte světu, jací doopravdy jste, nebojte se ukázat své chyby. Mluvte tak, jak normálně mluvíte. Možná nebudete vypadat jako profesionál, ale budete vypadat mnohem opravdověji.
Speciální média versus masová média
Rozesílat tiskové zprávy na stovky adres nemá valný smysl. Vhodnější je zprávu dostat do oborového periodika nebo zaujmout nějakého specializovaného blogera. Na menších webech nyní hledá novinky i velké množství prominentních redaktorů. Články ve slavných časopisech jsou sice příjemné pro ego, ale nemají takový podprahový efekt, jaký očekáváte.
Dělejte to jako drogoví dealeři
Drogoví dealeří jsou chytří podnikatelé. Vědí, že jejich produkt je tak dobrý, že ho klidně napřed rozdají zadarmo a vědí, že si lidé přijdou pro další už za peníze. Rozmyslete si, co je takové jedno sousto, které se dá dát zadarmo na ochutnání. Ale musíte mít opravdu dobrý produkt a vědět, že si lidé přijdou pro další. Nejste-li si jistí, nevytvořili jste dostatečně silný produkt.

ZAMĚSTNANCI
Napřed to udělejte sami
Nikdy nepřijímejte nikoho na pozici, kterou jste sami nevyzkoušeli. Jen tak pochopíte podstatu, zjistíte, jak vypadá dobře odvedená práce. Naučíte se, jak napsat realistický popis pracovního místa a jaké otázky dávat u pohovoru. Zároveň budete o mnoho lepším manažerem. Můžete někoho najmout anebo se novým věcem naučit. Zkuste nejdřív učení. Na začátku je oběť, ale získaný rozhled se vám mnohokrát vrátí. Navíc je vhodné znát do detailů všechny aspekty činnosti vlastní firmy.
Nabírejte lidi až to bude "bolet", dřív ne
Lidi nabírejte až v okamžiku, kdy už to jinak nejde. Až je ve firmě trvale více práce, než dokážete zvládat. Když si začínáte všímat, že začíná pokulhávat kvalita.  Nabírejte pomalu. Lidé se tak včlení do kolektivu a budou k sobě upřímní.
Delegátoři jsou koule na noze
S malým týmem potřebujete lidi, kteří budou práci opravdu dělat, ne ji jenom delegovat. Každý musí být produktivní. Nikdo nesmí být povýšen nad práci. Najměte si samostatné manažery, kteří přijdou se svým vlastním cílem a provedou jej, mají tah na branku. Udělají to, co každý správný manažer - stanoví pravidla, rozdělí úkoly, rozhodne, co je potřeba - a pak to udělají sami za sebe a pro sebe. Potřebujete člověka, který je schopný budovat od nuly. Najměte si dobrého stylistu. V každé profesi musí člověk správně psát, správně se vyjadřovat.

KONTROLA ŠKOD
Špatné zprávy - vykřičte je sami
Když se nedaří, vždycky se najde někdo, kdo to vytroubí do světa. Nejlepší je, když to uděláte vy sami. Nastane-li problém, oznamte to zákazníků, i když si zatím ničeho nevšimli. Omluvte se způsobem, jakým by se omluvil obyčejný smrtelník a podrobně vysvětlete, co se vlastně stalo. Upřímně se zajímejte o dopady událostí na zákazníky a potom si je ověřte. Zprávy musí vycházet od co nejvýše postaveného člověka ve firmě. Pro její rozhlašování použijte cokokoliv. A hlavně se ji nepokoušejte zamést pod koberec.
Když se zákazníci zlobí
Reagujte rychle, odpovídejte na e-maily, berte telefon. Nabídněte osobní přístup. Dokonalý způsob omluvy neexistuje. Omluva by ale měla být upřímná. Měli byste uznat odpovědnost. Nesmí v ní být žádná podmíněná fráze "když" nebo "jestliže". Musíte ukázat, že si to berete na triko vy a ne nikdo jiný. A poté v ní musíte uvést skutečné detaily událostí a návrh dalších opatření, kterými zabráníte v jejím opakování. Musíte ukázat, že se snažíte věci napravit. Své zaměstnance se nesnažte chránit před reakcemi zákazníků. Ukrývat někoho před přímou kritikou nemá smysl.

KULTURA
Kultura je vedlejší produkt dlouhodobého chování
Firemní kulturu nevytváříte, tak proste je. Je to vedlejší produkt důsledného, konzistentního chování. Kulturu netvoří fotbálek v zasedačce nebo vánoční večírek či firemní piknik, to jsou jen předměty a události. Kulturu představují činy, ne slova.
Není jim třináct
Budete-li se k zaměstnancům chovat jako k dětem, budou podávat výsledky jako děti. Mnohde si zaměstnanci musí vše nechat schvalovat, mají zakázaný YouTube apod., čímž se říká, že se jim nevěří. Z lidé se stejně nedostane 8 hodin práce denně, potřebují rozptýlení. Takže čas strávený psaním zásad, co se nesmí, je promrhaný čas. Nevěřit zaměstnancům je děsivě drahé.
Mluvte na rovinu
Maska profesionality je k smíchu. I v mnoha malých firmách se manažeři snaží chovat a komunikovat škrobeně a působit jako velcí profesionálové. Ale ve skutečnosti obětují jednu z největších předností malé firmy: schopnost komunikovat a sdělovat jednoduše a přímo, bez toho, aniž by každé jednoslovo muselo projít sítem právního oddělení a PR. Hovořte k zákazníkům stejně, jako byste byli přátelé. Nepoužívejte módní zvučná slova, když úplně stačí normální výrazy.

ZÁVĚREM
Inspirace je pomíjivá
Každý má spoustu  nápadů. A nápady jsou nesmrtelné, trvají věčně. Inspirace už ale věčně netrvá.  Chcete-li něco udělat, musíte začít hned. Dostanete-li inspiraci v pátek odpoledne, obětujte víkend a pusťte se do projektu. Můžete za 2 dny udělat práci, která by jinak trvala dva týdny. Inspirace na vás nebude čekat, je věcí okamžiku. Pokud vás popadne, chytněte ji a zapřáhněte okamžitě do práce.

Knihu vydalo nakladatelství Jan Melvil Publishing v roce 2010: http://www.melvil.cz/kniha-restart/

Žádné komentáře: